מבזקים

לרגל חג הסיגד ימחקו רישומים פלילים לצעירי העדה האתיופית

תוכן עניינים

נשיא המדינה ושרת המשפטים יוצאים בקריאה מיוחדת ליוצאי העדה האתיופית להגשת בקשות למחיקת רישום פלילי לרגל "חג הסיגד"

שלום שי גיחז | כ"ז בחשוון תשע"ט | 5 בנובמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד יצאו היום בקריאה מיוחדת ליוצאי העדה האתיופית להגשת בקשות למחיקת רישום פלילי לרגל "חג הסיגד". לפני כשנתיים פורסם דו"ח הצוות למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה, בראשותה של מנכ"לית משרד המשפטים הגב' אמי פלמור. הדו"ח שאומץ על ידי הממשלה תיאר תופעות של יחס מפלה כלפי יוצאי אתיופיה מצד הממסד בתחומים שונים, לרבות בתחום אכיפת החוק, בריאות, חינוך ותעסוקה. בדו"ח צוין, בין היתר, כי כמות התיקים הפליליים וכתבי האישום נגד יוצאי אתיופיה גבוהה באופן משמעותי משיעורם באוכלוסייה.

עוד צויין בדו"ח, כי תיקי חקירה פליליים שנפתחו כנגד קטינים ובגירים צעירים יוצאי אתיופיה התחילו על רקע "עניין של מה בכך" (בקשה להזדהות, בקשה לשפוך אלכוהול וכדומה) והתדרדרו והסלימו לאירוע אלימות, מעצר ופתיחת תיק פלילי, כך שפעולת שיטור סטנדרטית הובילה פעמים רבות לפתיחת תיקים נגד צעירים יוצאי אתיופיה והכנסתם למעגל העבריינות.

מתוך רצון להשלים תהליך של תיקון ואיחוי קרעים, כמו גם חיזוק האמון בין יוצאי אתיופיה ובין רשויות האכיפה והמשפט, ולרגל "חג הסיגד", קוראים נשיא המדינה ושרת המשפטים לקטינים וצעירים יוצאי אתיופיה, שנשפטו בעבר בגין עבירות של הפרת הסדר הציבורי (כגון עבירות של העלבת עובד ציבור, הפרעה לעובד ציבור, התקהלות אסורה והתפרעות), ולא הוטל בגינן עונש של מאסר בפועל, להגיש בקשות למחיקת רישום פלילי.
הבקשות תישקלנה בחיוב, מתוך אמונה בתרומה הגדולה של צעירים אלו לחברה הישראלית כולה.

בתום פגישה בנושא עם שרת המשפטים היום אמר נשיא המדינה: ״כוחו של מוסד החנינה ביכולתו לדון בסוגיות ישראליות הדורשות שיקול דעת של לפנים משורת הדין לטובת האינטרס הציבורי. יוצאי אתיופיה חוו יחס מפלה מצד הממסד ומצד החברה הישראלית, הם סובלים מסטיגמות וסטריאוטיפים שליליים וחשופים להדרה ואפליה, ואף לגילויי אלימות פיזית ומילולית. חובתנו כחברה לעשות הכל על מנת להתמודד עם הגזענות שבתוכנו ולעקרה מן השורש, וחובתן של כל הרשויות להילחם בתופעות של תיוג, הדרה ואפליה מכל סוג. הקריאה שלנו היום הינה צעד נוסף במלחמה בתיוג ובהדרה. צעד נוסף לאיחוי השבר שנוצר באמון בין יוצאי אתיופיה לממסד ולחברה.״

שרת המשפטים איילת שקד: ״מדינת ישראל מחויבת ליוצאי אתיופיה. לא ייתכן שלאחר שהמדינה פעלה להגעתם ארצה, היא תתנכר להם. כדי למנוע את האפליה שנוצרה כלפי בני העדה הקמנו את היחידה למלחמה בגזענות במשרד המשפטים שפועלת לשוויון זכויות מלא כלפי בני העדה. כעת, יחד עם נשיא המדינה אנחנו עושים צעד נוסף חשוב להגברת האמון בין יוצאי אתיופיה למדינה. בסופו של דבר כולנו אחים ואנחנו כאן כדי לחיות יחד תוך אחדות בין העדות השונות".

 

צילום: מארק ניימן /לע"מ
צילום: מארק ניימן /לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: