מבזקים

פוטרת שלא כדין? יש מה לעשות!

תוכן עניינים

לא נעים להיות מפוטר מעבודה. מדובר בסיטואציה מביכה, בפגיעה במקור פרנסה, בפגיעה אישית ותחושות שליליות נוספות – אבל ברוב המקרים פיטורין נערכים כתוצאה מאי התאמה של עובד לתפקידו, חוסר מקצועיות ואפילו פגיעה של העובד בעסק. אלה הם פיטורין כדין והם מותרים על פי חוק, מתוך הבנה שעסק שואף להיות פרודוקטיבי ועל כן מותר לו לבחור אילו עובדים תורמים לפרודוקטיביות ומאילו עובדים להיפרד.

עם זאת, קיימים מצבים שבהם הפיטורין מתבצעים שלא כדין. כך למשל מעביד שמעוניין לשבץ קרוב משפחה שלו לעבודה בעסק ולשם כך מפטר עובד שבדרך כלל דווקא מבצע את עבודתו נאמנה ובנסיבות אחרות לא היה מפוטר – אלה פיטורין פסולים שמקורם בשיקולים לא ענייניים. דוגמה אחרת היא פיטורין של אישה בהריון על אף שהודיעה טרם פיטוריה על היותה בהריון ולפיכך כביכול מוגנת על פי חוק, או פיטורין של אדם שיצא לתקופת מילואים ארוכה מתוך מחשבה שמקום עבודתו ממתין לו על פי החוק – אולם משפשט את מדיו גילה שאין לו לאן לחזור.

למרבה הצער לא חסרות דוגמאות נוספות למקרים של פיטורין שלא כדין, אולם השאלה החשובה שמעלות הדוגמאות הללו היא מה אפשר לעשות במקרה כזה.

מה עושים במקרה של פיטורין שלא כדין

אם אדם פוטר ממקום עבודתו ומרגיש שהפיטורין נעשו מתוך שיקולים זרים ולא ענייניים, ושהסיבה לפיטוריו איננה מקצועית או מלווה בתירוץ קלוש שמחפה על סיבה אמיתית נסתרת – זכאי להגיש כנגד המעביד תביעה משפטית ולדרוש קבלת פיצויים בגין פיטורין שלא כדין. זאת כמובן בנוסף לפיצויי הפיטורין המגיעים לו כחוק.

הצעד הראשון בהגשת תביעה בגין פיטורין שלא כדין הוא שכירת שירותיו של עורך דין דיני עבודה אשר יוכל לייעץ וללוות את התהליך לכל אורכו, לסייע באיסוף הראיות הנדרשות ובייצוג המפוטר בבית המשפט.

קביעת סכום הפיצויים נעשית על ידי בית המשפט, ולוקחת בחשבון את חומרת מעשה הפיטורין, את ותק העובד המפוטר ואת גובה שכרו החודשי. במקרים מסוימים אף ניתן לתבוע פיצויים מבלי להוכיח נזק, למשל כאשר עצם הפיטורין מהווים הפרת חוק.

potarta

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: