מבזקים

סקירה מהעבר: מעט רקע ומהלכים מתחילת מלחמת העולם השנייה

תוכן עניינים

מלחמת העולם השנייה החלה בפועל בתאריך 1/9/1939 אך למעשה היא החלה לפני, כאשר אדולף היטלר רצה לספח את חבל הסודטים לארצו

אלי ששון | ט"ו באלול תשע"ח | 26 באוגוסט 2018 | מערכת ישראל ניוז

מלחמת העולם השנייה היתה המלחמה הכי גדולה שידעה האנושות. כשהיטלר רצה לספח את חבל הסוטדים ונתקל בהתנגדות, זאת היתה תחילת המהלך שהובילו להתפרקות צ'כוסלובקיה. בשנת 1938 פלש היטלר וכבש את כל צ'כוסלובקיה ונתח קטן מליטא. בתגובה הכריזו צרפת ובריטניה כי הם ערבות לביטחונה של פולין, כי ההיגיון אמר שפולין תהיה הבאה בתור להיכבש.

המהלך הבא של היטלר היה לחתום הסכם אי לוחמה עם ברית המועצות ב- 23/8/39 כדי להבטיח לעצמה שקט ממזרח ובהסכם, הגיעו להבנות שכשתחל מלחמה רוסיה תהיה רשאית להשתלט על ליטא, לטביה, אסטוניה, מזרח פולין ונתח קטן מרומניה. המהלך שפתח למעשה את מלחמת העולם השנייה החל ב- 1/9/39 כשגרמניה ריכזה כוחות מול הגבול הפולני וביימה פרובוקציה שבא טענה שכוחות פולנים ירו לעבר תחנת שידור גרמנים והרגו מספר אנשים ולכן גרמניה יצאה להגן על עצמה מול התוקפים.

כעבור 3 ימים מתחילת הפלישה הכריזו צרפת ובריטניה מלחמה על גרמניה, אך בפועל לא נלחמו נגדה. בשלב זה הצבא הגרמני מנה באותה עת כ- 2600 טנקים ו- 3000 מטוסים וחלק גדול מזה פלש לפולין, לא לפני שכל ריכוזי הצבא הפולני הותקפו. הפולנים שיגרו לגבול את כח העתודה שלהם שמנה כמה אלפי פרשים, להתמודד מול הטנקים הגרמנים. מיותר לציין שכל הפרשים על סוסיהם נטבחו על ידי הגרמנים. כעבור 4 שבועות נכבשה פולין כולה והיטלר התפנה לכבוש את הולנד, בלגיה, לוקסמבורג ונורבגיה מה שהקל עליו בהמשך לפלוש לצרפת, תוך עקיפת קו ההגנה הצרפתי שנקרא קו מיזאנו.

במקביל לפלישה הגרמנית יצאה רוסיה שבאותו שלב היתה מתואמת עם הגרמנים למסע שבו השתלטה על המדיניות הבלטיות ולאחר כן גם על פינלנד שם התנהלה מלחמה של ממש.

המשך בפרק הבא

 

חלוקת צ'כוסלובקיה
חלוקת צ'כוסלובקיה
היטלר בפראג
היטלר בפראג
הפלישה לפולין
הפלישה לפולין
היטלר בפלישה לצרפת לוחץ את ידי פאטן
היטלר בפלישה לצרפת לוחץ את ידי פאטן
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: