מבזקים

במרכז שניידר מסכמים את תשע"ח כשנה של הצלחות קליניות ומחקריות

תוכן עניינים

שנה של התחלות חדשות: מרכז שניידר מסכם את שנת תשע"ח עם 37 ניתוחי השתלות איברים בילדים ו- 38 השתלות מח עצם התקיימו במרכז שניידר לרפואת ילדים במהלך שנת תשע"ח

אבי אלימלך | ט"ו באלול תשע"ח | 26 באוגוסט 2018 | מערכת ישראל ניוז

מרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית מסכם את שנת תשע"ח כשנה פוריה ומוצלחת, שנה של הצלחות קליניות ומחקריות, שנה בה ילדים רבים מכל הגילאים ומכל רחבי הארץ, קיבלו חיים ואיכות חיים. בימים אלה מתכונן צוות בית החולים לקראת השנה החדשה תשע"ט.

כ- 56,000 תינוקות, ילדים ובני נוער מכל רחבי הארץ טופלו במחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר לרפואת ילדים, מיון הילדים הגדול בארץ, במהלך תשע"ח וכ- 201,000 ביקורים נרשמו במרפאות החוץ ובמכונים. 37 ניתוחי השתלות איברים בילדים ו-38 השתלות מח עצם התקיימו במהלך תשע"ח במרכז שניידר.

עשרות ילדים עברו ניתוחי השתלות איברים במרכז שניידר במהלך שנת תשע"ח, מתוכם חמישה ילדים קיבלו חיים חדשים ברצף של ארבעה ימי ניתוחים. ניתוח ההשתלה הראשון בוצע בתינוק בן 5 חודשים, אשר סבל ממום מולד בדרכי המרה ונזקק לתרומת כבד. בניתוח מורכב, תרם עבורו אביו אונת כבד. ניתוח השתלת הכבד השני בוצע בתינוקת בת 7 חודשים שסבלה גם היא ממום מולד ואמה תרמה לה אונת כבד. שתי תרומות כבד מן המת נתרמו לילדה בת 8 ולתינוק בן 10 חודשים. בנוסף בוצע ניתוח השתלת כליה בנער בן 15 שטופל בדיאליזה במכון לנפרולוגיה במרכז שניידר. מרכז שניידר הוא בין בתי החולים לילדים הבודדים בעולם המסוגל לבצע מרתון ניתוחי השתלות האיברים יוצא דופן כזה.

בשנת תשע"ח בוצע במרכז שניידר, לראשונה בישראל, ניתוח השתלת אונת כבד באמצעות תרומה אלטרואיסטית. זו הפעם הראשונה בארץ בה מתבצעת תרומת אונת כבד בין שני אנשים שאינם קרובי משפחה ואינם מכירים זה את זה. התרומה האלטרואיסטית של אונת הכבד בוצעה בעבור תינוק בן שנה ושלושה חודשים חודשים שנזקק לתרומה להצלת חייו. התורמת היא אם ל-5 ילדים אשר באצילותה הצילה חיי תינוק אותו אינה מכירה.

בשנת תשע"ח ניצלו חייה של פעוטה בת שנה ועשרה חודשים, שהגיעה למרכז שניידר בעקבות מחלת חום. בעודה מקבלת טיפול במיון, קרסו ריאותיה. הפעוטה חוברה למערכת ECMO אשר מחליפה את פעילות הלב והריאות למשך 68 ימים. החיבור הממושך למערכת סייע לריאותיה הקטנות של אמה להתאושש, והיא שוחררה לביתה כעבור 103 ימי אשפוז, כאשר הטיפול המקצועי והיעיל הצליח לצמצם למינימום את היקף הסיבוכים הכרוכים בחיבור כה ממושך למערכת.

תינוקת קטנה נולדה באמצעות ניתוח EXIT ייחודי שהתקיים במהלך תשע"ח במערך חדרי הניתוח במרכז שניידר. עוד כשהייתה בשלב העוברי, בסקירות ההריון, נצפתה נפיחות הממוקמת בצוואר, על דרכי הנשימה, ועלה חשש שהתינוקת לא תוכל לנשום בהיוולדה. ניתוח EXIT הוא ניתוח קיסרי מתוכנן לאם, המאפשר להשאיר את התינוק מחובר בחבל הטבור לשליית אמו, כך מסופק לו חמצן בדקות הראשונות לחייו, מה שמעניק זמן לרופאים להעריך את מצבו ובמידת הצורך אף לבצע התערבות כירורגית, על מנת לאפשר לו לנשום. עם היוולדה של התינוקת, ביצעו הרופאים אינטובציה (החדרת צינור אל קנה הנשימה המאפשר מעבר אוויר) ורק לאחר מכן, ניתקו אותה מחבל הטבור. כיוון שהנפיחות לא הוותה סכנה מיידית, גמלו את התינוקת מהנשמה והיא הצליחה לנשום בכוחות עצמה.

במהלך שנת תשע"ח קיבלו ילדים החולים במחלת הלוקמיה ומטופלים במערך ההמטולוגי-אונקולוגי במרכז שניידר, מפות מאוירות של פרוטוקול הטיפול במחלה, המותאמות לצרכי הילדים המטופלים ובני משפחותיהם. היוזמה להנגיש את המידע הרפואי הינה רעיון של אם אשר בתה חלתה והחלימה ממחלת הלוקמיה. הפרויקט קרם עור וגידים כתוצאה משיתוף פעולה עם רופאי המערך שנשבו ברעיון.

בשנת תשע"ח ניצלו חייו של נער בן 13, הודות לניתוח נוירוכירורגי חירום שנערך במרכז שניידר. הנער הרגיש לא טוב במשך מספר חודשים, עד שבוקר אחד התעלף בבית ספרו. הנער הובהל לבית החולים ולאחר שעבר צילוםCT , התגלה גידול ענק בראשו, במקום אסטרטגי ואיזור קריטי במרכז המוח. בינתיים האישונים של הנער התרחבו, כתוצאה מסתימת נוזלי המוח בגלל הגידול וסכנה ממשית נשקפה לחייו. כמו במבצע צבאי מתוכנן היטב, הנער הועבר ישירות לחדר הניתוח, ותוך 3 דקות מהרגע שהושכב הנער בחדר הניתוח, הותקן לו נקז בתוך המוח, מה שאפשר את הורדת הלחץ התוך-גולגולתי והצלת חייו. כשהנער התייצב, הוא נותח במשך 13 שעות רצופות, וכעבור כשבועיים שוחרר לביתו.

אירוע שירה המוני מרגש של חברי "קולולם" עם עובדי מרכז שניידר, הילדים המטופלים ובני משפחותיהם, התקיים במהלך שנת תשע"ח בלובי בית החולים. השיר שבוצע היה "אור גדול", שירו של הזמר, אמיר דדון, והוא בוצע בשתי שפות עברית וערבית. התרגשות רבה הייתה כאשר הצוות של "קולולם" עלו לשיר יחד עם הילדים המאושפזים במחלקה האונקולוגית, אשר לא יכלו להצטרף לשירה ההמונית. ייחודיות האירוע, התרגשות של הילדים ובני משפחותיהם, ותחושת הביחד לא השאירה אף עין יבשה.

 

מרכז שניידר רפואת ילדים. צילום: דוברות בית החולים
מרכז שניידר רפואת ילדים. צילום: דוברות בית החולים
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: