מבזקים

נשיא המדינה העניק את אות הנשיא למתנדב באירוע חגיגי שנערך בבית הנשיא

תוכן עניינים

נשיא המדינה למתנדבים: "בכל דור ודור חברה נבנית על מבטם, טוב ליבם ועוז רוחם של אנשיה, ביחד אתם מחזקים בכל יום את יסודותיה של החברה הישראלית. ואנחנו, כולנו, מוקירים לכם תודה"

שלום שי גיחז | י"ד בתמוז תשע"ח | 27 ביוני 2018 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין העניק הערב (ד') את ״אות הנשיא למתנדב״ לשנת תשע"ח באירוע חגיגי שנערך בבית הנשיא. אות הנשיא למתנדב הוענק על ידי הנשיא, זו השנה ה-44, ל-12 מתנדבים וארגונים שנבחרו לקבל את הוקרת החברה והמדינה לעשייתם ההתנדבותית. האות הוא פרי יוזמתם של מוסד הנשיאות בשיתוף עם המועצה הלאומית להתנדבות ומטרתו לטפח ולקדם את רוח ההתנדבות ולהביע הוקרה למתנדבים. השנה הוקדש האות "לארגונים מעוררי השראה ולמתנדבים וותיקים אשר הוכיחו שנים רבות שההתנדבות עבורם היא דרך חיים".

השנה החליטה הועדה לרגל שנת ה-70 למדינה לבקש מכל אחד מהמתנדבים המעוטרים להעניק מדליה ייחודית, מטבע "דור בוחר בדור", למתנדב צעיר המהווה בעיניהם את דור ההמשך להתנדבות. באירוע נשאו דברים נשיא המדינה, יו"ר הוועדה המייעצת פרופ' סוזי נבות, ויו"ר המועצה להתנדבות עו"ד יורם סגי זקס. עוד השתתפו בטקס הזוכים ובני משפחותיהם, חברי הוועדה המייעצת לנשיא, ראשי ארגוני מתנדבים, ראשי רשויות והנהלת המועצה הלאומית להתנדבות.

"כבר למעלה מארבעים שנה שאל הבית הזה נכנסים אחת לשנה גברים ונשים שהם דוגמה ומופת לכל מה שטוב ויפה בחברה הישראלית, יחידים וארגונים שמייצגים את המגוון הישראלי", אמר הנשיא בדבריו והוסיף: "בשנת השבעים למדינת ישראל, אנחנו זוכים להעניק את אות הנשיא למתנדב לשתי אוכלוסיות המתנדבים החשובות ביותר: הראשונה, מתנדבים ומתנדבות ותיקים, שהם ובני דורם הקימו את המדינה שלנו. הקבוצה השנייה שמקבלת השנה באופן מיוחד את מטבע ההתנדבות היא קבוצה של צעירים וצעירות שהם דור העתיד שלנו."

"אני נפעם מתעצומות הנפש שלכם. תעצומות נפש של אלו, שלעיתים עברו את הנורא מכל והחליטו לא רק לבחור בחיים, אלא לבחור בחיים של נתינה ודאגה לאחרים", אמר הנשיא למקבלי האות ופנה למתנדבים הצעירים: "אתם, המתנדבים והמתנדבות הצעירים, ההוכחה הכי טובה לכך שהאכפתיות לא פסה מן העולם. כי התנדבות היא ההיפך מאדישות, היא ההיפך מניכור. התנדבות היא הושטת יד, היא ההרשאה היומיומית שאנחנו נותנים ללב שלנו לצאת אל האחר. התנדבות היא-היא הקשר עם בני אדם ובעלי החיים, היא חיבור לדופק החיים של העולם. אם המתנדבים הוותיקים הם סמל העבר, אתם קריאת הכיוון של ההווה והעתיד ואין מתנה משמחת יותר למדינת ישראל מאשר המתנה שאתם מעניקים לנו. אתם נפלאים."

הנשיא הודה לחברי ולחברות וועדת אות הנשיא למתנדב, ובראשם לפרופסור סוזי נבות, על עבודה קשה, רצינית ועמלנית ואמר למקבלי האות ומקבלי המטבע, בסיום דבריו: "בכל דור ודור חברה נבנית על מבטם, טוב לבם ועוז רוחם של אנשיה. ביחד, אתם מחזקים בכל יום את יסודותיה של החברה הישראלית. ואנחנו, כולנו, מוקירים לכם תודה על כך. תודה גדולה מעומק הלב."

מדברי יו"ר הוועדה המייעצת פרופ' סוזי נבות: "שנים עשר היחידים והארגונים שנבחרו מכל קצוות הארץ, כל אחת ואחד בתחומו מהווים השראה לכולנו. עבודתכם היום-יומית, ארוכה השנים, ראויה לשבח. ההתנדבות שלכם הותירה בנו רושם עמוק ובעיקר מעידה יותר מכל על חוסנה של החברה הישראלית הנמדד גם לפי חוליותיה החלשות, לפי עוצמתה לגשר על הפערים ולתקן עוולות. אתם מקיימים הלכה למעשה את הכלל הגדול בתורה 'ואהבת לרעך כמוך' אנו גאים בכם ומתכבדים בכם עושרנו שנתברכנו באנשים כמוכם".

רשימת הזוכים והנימוקים לזכייתם:
אלי בן-שם, על יוזמה והובלה של פעילות מגוונת לרווחתן של המשפחות השכולות ולהנצחת בניהן שנפלו במערכות ישראל. אלי בן שם נולד ב-1950. שנים רבות היה קבלן, מנכ"ל ובעלים של חברות בנייה. לאחר נפילת בנו קובי ז"ל באסון המסוקים הצטרף לארגון "יד לבנים". משנת 1998 הוא משמש יושב ראש הארגון ופועל בתחומי עשייה שונים לרווחתן של המשפחות השכולות ולהנצחת מורשתם של הבנים והאחים שנפלו.

נורית גרוסמן, על פעילות ציבורית וחינוכית לצמצום הקטל בכבישים. נורית גרוסמן, חברת קיבוץ גלאון שבנגב, נולדה בלונדון בשנת 1939 ועלתה לארץ ב-1961. בשנת 1996 נהרג בנהּ גל ז"ל בתאונת דרכים בעת שירותו הצבאי כחבלן במשטרת ישראל. כדי להציל חיים ולהקטין את נתוני הקטל בכבישים הקימה את עמותת 'אנשים באדום' לקידום הבטיחות בדרכים.

אילנה הראל, על קליטת עלייה וסיוע לעולים ולילדיהם בכל תחומי החיים. אילנה (הניה) הראל נולדה בביאליסטוק בשנת 1928. במלחמת העולם השנייה הוברחה מהגטו, ושרדה את המלחמה בזהות בדויה. ב-1948 עלתה לארץ והקימה משפחה. שנים רבות עבדה ברפא"ל. לצד עבודתה הקימה מפעל חיים, שנמשך עד היום, לסיוע בקליטת העלייה, והייתה הבית החם של עולים רבים.

'חברים לחיים', על סיוע ותמיכה בילדים ומבוגרים החולים במחלות קשות – ובבני משפחותיהם. קבוצת 'חברים לחיים' נוסדה בשנת 2013 במטרה לסייע למשפחות חרדיות, שבהן אחד ההורים או אחד הילדים חולה במחלה קשה. הפעילות נעשית באמצעות שתי קבוצות ווטסאפ, שבה מועלים סביב השעון צרכיהן של המשפחות, וכל אחד מהמתנדבים מגיב ומסייע על פי יכולותיו בעת הקריאה. בקבוצה חברים כ-400 מתנדבים.

'כוכבי המדבר', על הכשרת צעירים מהחברה הבדואית למנהיגות, לחיים של שיתוף ולערכים של התנדבות. עמותת 'כוכבי המדבר' נוסדה בשנת 2013 בידי קבוצה של יהודים ובדואים במטרה לפתח דור חדש של מנהיגות בדואית, שתאחד ותקדם את תושבי הנגב ותחזק את החברה הישראלית כולה. במסגרת התוכניות החינוכיות להעצמת בני הנוער והצעירים הבדואים למחויבות לקהילה פיתח הארגון מערך התנדבותי, שבו פעילים 230 "כוכבים" צעירים במגוון תכניות ופרויקטים. בוגרי תכניות ההכשרה ממשיכים להתנדב בקהילה.

שולה מוזס, על מגוון פעילויות לקידומם של צעירים חסרי עורף משפחתי. שולה נולדה ברומניה בשנת 1952 ועלתה לארץ בהיותה בת 13. בשנת 2001 יזמה והקימה את עמותת 'למרחב', המבקשת ליצור שינוי חברתי באמצעות התערבות נרחבת בחייהם של צעירים חסרי עורף משפחתי. מאז ההקמה היא משמשת יושבת הראש של העמותה, מתנדבת בעצמה מדי יום בהנהלתה ומלווה, מתוך היכרות אישית, את הצעירים שיוצאים לדרכם העצמאית בחיים.

כמאל עטילה, על מיזמים מגוונים בתחומי התרבות, האומנות והספורט בחברה הדרוזית וליצירת גשר של קירוב לבבות. כמאל עטילה נולד בשנת 1970 בכפר בית ג'אן. הוא בן למשפחה מרובת ילדים – 12 אחים ואחיות, מתוכם שישה קצינים בצה"ל. 32 שנים הוא מתנדב בקהילה במגוון רחב של פעילויות, בהן פרויקטים ומיזמים רבים בתחום התיאטרון וטיפוח כישרונות. בשנת 2009 הקים עם חברים מתנדבים כמוהו את עמותת 'נסיג" לפעילות בתחום התרבות, הנוער, הספורט והקהילה.

'מכון פוע"ה', על פעילות מגוונת לקידום הייעוץ, ההכוונה והמחקר בתחומי הפוריות והגנטיקה. 'מכון פוע"ה' משלב בין ההלכה היהודית לרפואה המודרנית בכל תחומי המשפחה לרבות בתחומי הפוריות, הגנטיקה, והגניקולוגיה. המכון, שהוקם בשנת 1992, מספק שירותי ייעוץ בחינם, לכלל הציבור הדתי, החילוני והמוסלמי ובכל שנה הוא מסייע חינם לכ-120,000 פונים. בשנת 1998 נפתח סניף של המכון בארצות הברית ואחריו נפתחו סניפים גם בקהילות הגדולות ברחבי העולם.

מתנדבי 'HP אינדיגו', על מגוון פעילויות בתחומי החינוך והרווחה לשיפור איכות החיים בקהילה. מתנדבי 'חברת HPאינדיגו' מקיימים פעילות התנדבותית מגוונת בנס ציונה ובקרית גת מאז שנת 1998. 430 מעובדי החברה משתתפים דרך קבע ב-30 פרויקטים ומיזמים ולצידם 1,500 עובדים נוספים, המתנדבים ומסייעים בפעילויות בכל התחומים – לימוד שפת מחשבים, סיוע בלימודי מתמטיקה, פעילויות במרכז גישור ועוד.

'צוות' – ארגון גמלאי צה"ל, על תרומה ייחודית לחברה הישראלית במגוון רחב של פרויקטים ומשימות לאומיות. 'צוות' הוקם בשנת 1960 והוא הארגון המייצג והמלכד את כלל גמלאי שירות הקבע לדורותיהם. הארגון מונה כ-40,000 חברות וחברים, שפרשו לגמלאות לאחר שירות ארוך בצה"ל. על אף העובדה שרבים מהם פונים לקריירה שנייה, הם פועלים בהתנדבות כחלק מחברותם בארגון שחרט על דגלו את ערך ההתנדבות למען המדינה והחברה.

חיים רוט, על מגוון פעילויות להנצחת זכר השואה ולהטמעת הזיכרון בקרב בני הדור הצעיר. חיים רוט נולד באמסטרדם בשנת 1932. כאשר היה בן 11, נשלחו סבו ושתי אחיותיו לאושוויץ ואחיו המאומץ למטהאוזן. אמו הצליחה לחמוק מהגירוש ולהציל אותו ואת אביו ושלושה מאחיו, ועד לסיום המלחמה חי בזהות בדויה אצל משפחה נוצרית. ב-1949 עלה עם הוריו לישראל. שנים רבות היה כלכלן בשירות הציבורי, ולצד עבודתו החל להתנדב במגוון תחומים כשמטרתו לחזק את החוסן של החברה הישראלית ולשמר את זיכרון השואה. יוזם מפעל הנצחת השמות "לכל איש יש שם".

יעקב שריקי, על יוזמה והובלה של פרויקט הליצנות הרפואי והפיכתו למקצוע. עם פרישתו לגמלאות, בשנת 2000 בעת ביקור בבית חולים בז'נבה, נתקל יעקב בילד מאושפז ובליצן ששימח אותו, והחליט להקים ליצנות רפואית בישראל. כעבור חודשים אחדים פעלו במרכז הרפואי הדסה שלושה ליצנים רפואיים. שנתיים לאחר מכן הקים את עמותת 'רופאי חלום', והחל להכשיר ליצנים רפואיים ולהעמיק את כניסתם לבתי חולים. כחלק מפועלו, הקים יעקב קרן מחקרים בין לאומית המעניקה מלגות ומענקים לאנשי אקדמיה החוקרים את הליצנות הרפואית.

צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: