מבזקים

פרס ביטחון ישראל הוענק למפתחי פרויקט גילוי המנהרות

תוכן עניינים

פרס ביטחון ישראל לשנת תשע"ח הוענק לפרויקט גילוי המנהרות ופרס נוסף הוענק לפרויקט שהשפיע באופן דרמטי על המציאות הביטחונית, לרבות סיכול מאות פיגועים

שלום שי גיחז | י"ג בתמוז תשע"ח | 26 ביוני 2018 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אודי אדם, העניקו הערב, יום שלישי, י"ג בתמוז, 26 ביוני, בטקס חגיגי בבית הנשיא בירושלים, את פרס ביטחון ישראל. מדובר בפרס היוקרתי ביותר במערכת הביטחון. הפרסים הוענקו עבור פרויקטים ופעילויות שתרמו לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב, בהיבט הטכנולוגי ובהיבט המבצעי.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר: "בהענקת הפרס הזה, מבטאת מערכת הביטחון את אמונתה המוצקה בעליונותו של הגורם האנושי, בכם, הזוכות והזוכים", אמר הנשיא והוסיף: "המערכות והצוותים שנבחרו לזכות השנה בפרס היוקרתי הזה, הינם עדות חיה לתמורות האדירות שחלו במפת האתגרים הביטחוניים העומדים לנגד ישראל. בשנים האחרונות מתמודדת מערכת הביטחון עם איומים שונים מבעבר. בראש ובראשונה, אנו מתמודדים עם האיום האיראני, הרחוק והקרוב. שם אנו נזקקים למיקסום יכולות של כלל הכוחות ובמיוחד של זרוע החלל והאוויר של ישראל. אך במקביל, נוצרות זירות לחימה חדשות – טרור הבודדים, סייבר, המלחמה התת קרקעית ואתגר ניהול החיכוך המתמשך והיומיומי עם אוכלוסייה אזרחית פלסטינית. איומים מורכבים אלו, כולם יחד, וכל אחד לחוד, ניצבים כיום בקדמת מפת האיומים העדכנית. למול האתגרים האלו, מערכת הביטחון המעולה שלנו, לומדת מהר, ומסתגלת מהר. על מנת להעניק לזירות האיומים החדשות מענה הולם – ריעננו את תורת הלחימה, הגדרנו מחדש את יעדי הפעולה שלנו, עדכנו את אופן פריסת הכוחות, ומעל לכל – פיחתנו מערכות מעולות, ועל כך יעידו הזוכים היום, המאפשרות להתגונן בצורה מיטבית".

עוד הוסיף הנשיא: "במוכנות שכזו, טובה ככל שתהיה, אין די. על מנת למנוע את המלחמה הבאה עלינו לבנות נדבך נוסף. חובה עלינו, כמדינה וכמדינאים, לגבש אסטרטגיה אשר תשכיל לייצר חלופה מדינית לעימות. מאז ומתמיד כוחה של מדינת ישראל היה בהכרה הברורה של ראשיה כי עלינו לצעוד תמיד צעד אחד לפני האויב. לא רק בתחומי הטכנולוגיה והיכולות הצבאיות. על ההנהגה הישראלית לוודא כל העת כי איננו נתפסים לשאננות. כי החשיבה על עתידנו אינה מתאבנת וקמלה. מדינת ישראל חייבת להפעיל במקביל אל ההגנה הצבאית הבלתי מתפשרת תכנון וחשיבה מדינית אסטרטגית אשר תשכיל לייצר חלופה לעימות המתמשך וזאת בשיח עם הקהילה הבינלאומית והמדינות השכנות לנו. בסופו של יום, זהו מותר האדם – יכולתו לא רק להכות אלא גם להידבר".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן אמר: "הזוכים השנה בפרס ביטחון ישראל שינו באופן דרמטי את המציאות הביטחונית במדינת ישראל. פרויקט גילוי המנהרות מבוסס על טכנולוגיה יחידה מסוגה בעולם, שהיא כמעט מדע בדיוני. בזכות המוחות שיושבים כאן, במפא"ת, בצה"ל ובתעשיות, לקחנו לחמאס את הנשק האסטרטגי שלו, שבו השקיע את רוב תקציב ההתעצמות שלו: מאות מיליוני דולרים. מנהרות התקיפה הפכו למנהרות קבורה. לא פחות מדהימה היא המערכת הטכנולוגית שסייעה בסיכול מאות פיגועי טרור. אפשר לומר באחריות שאזרחים רבים חבים לכם את חייהם".

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אודי אדם אמר: "צרכיה הביטחוניים של מדינת ישראל מציבים בפני מערכת הביטחון כולה אתגרים ייחודיים: לא רק לבנות בניין חדש, אלא להמציא כל פעם את חומרי הבנייה שעדיין אינם קיימים. פיתוחים אלה מקנים לצה"ל את היתרון הטכנולוגי והמבצעי שלו, והופכים את חייה של מדינה שלמה לבטוחים יותר. בזכותכם – קבוצת האיכות של מערכת הביטחון, מדינת ישראל היא מעצמת-על בתחום הטכנולוגי-הביטחוני. עם זאת, עיניכם אינן נשואות אל התהילה, ואתם פועלים כל השנים בידיעה כי שמותיכם והישגיכם לא יזכו לחשיפה פומבית."

בטקס המתקיים מזה שישה עשורים הוענקו שלושה פרסים לפרויקטים ביטחוניים פורצי דרך:

פרס אחד, הוענק עבור פרויקט גילוי המנהרות, אשר הובילו אנשי מפא"ת במשרד הביטחון בשיתוף עם זרוע היבשה ועוצבת שועלי האש בצה"ל, אלביט, רפאל ומשרד ראש הממשלה. מדובר במערך שאין דומה לו בעולם ושהוביל למפנה במערכה לסיכול איום המנהרות. המערך מומש בשילוב גופים רבים, במיקוד טכנו מבצעי הדוק ובדבקות מרשימה במטרה וכולל פריצות דרך טכנולוגיות במספר פרויקטים יצירתיים.

פרס אחד הוענק לפרויקט שמספק מענה ראשון מסוגו כנגד איום מרכזי על מדינת ישראל. הפרויקט מגלם בתוכו חדשנות טכנולוגית ותעוזה מבצעית יוצאת דופן ויש לו תרומה אסטרטגית משמעותית וייחודית לביטחון המדינה.

פרס נוסף הוענק לפרויקט שהשפיע באופן דרמטי על המציאות הביטחונית, לרבות סיכול מאות פיגועים. הפרויקט מגלם בתוכו פיתוח תפיסה חדשנית החותרת להשגת עליונות מודיעינית ומיצוי הפוטנציאל המגולם בעידן הדיגיטלי, שילוביות ארגונית מרשימה והישגים טכנולוגיים ייחודיים בתחומי ה-BIG DATA.

הגופים אשר זכו בשני הפרסים: אגף המודיעין בצה"ל (מערך המ"מ, יחידת האיסוף המרכזית, היחידה הסגולה והזירה הטכנולוגית בחטיבת המחקר), יחידת המודיעין של פיקוד המרכז, יחידת מצפ"ן באגף התקשוב, מפא"ת, משרד ראש הממשלה ומפעל מל"מ בתעשיה האווירית.

פרס ביטחון ישראל: את רעיון הענקת פרס ביטחון ישראל, הגה ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון, שרצה להעניק ביטוי לתרומת אנשי הפיתוח לביטחון מדינת ישראל. הפרס נקרא על שמו של אליהו גולומב ז"ל, מפקד ארגון 'ההגנה'. עד השנה זכו בפרס 181 פרויקטים (כולל שלושת הפרויקטים של השנה) וכ-1,000 חתנים וכלות זכו בפרס, מהם 14 על מפעל חיים. 52 איש זכו בפרס פעמיים. 7 אנשים זכו יותר מפעמיים.

בין הפרויקטים שזכו בפרס ביטחון ישראל בעבר ניתן לציין את העוזי, הגליל, מטוס הכפיר, טיל הגבריאל, טיל הפופאי, טנק מרכבה סימן 3, משפחת טילי אוויר-אוויר של רפאל החל משפריר (בשנות ה-60) וכלה בפיתון 4 (בשנות ה-90), מערכות ההגנה מפני טילים- ה'חץ' ו'כיפת ברזל', מערכת 'מעיל רוח' להגנה אקטיבית על טנקים ונגמ"שים מפני ירי טילי נ"ט, מערכת צי"ד ועוד.

צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: