מבזקים

חשיבות קבלת הדרכה בתביעה קטנה

תוכן עניינים

שופטי בית משפט לתביעות קטנות הם שופטים של בתי משפט שלום לכל דבר בעניין. הייחודיות של בית המשפט לתביעות קטנות הוא שאינו כפוף לדיני הראיות הנהוגים, אלא יש לו תקנות ייחודיות משל עצמו. כמו כן הסכום אותו ניתן לתבוע בבית משפט מסוג זה מוגבל וכיום עומד על 34,500 ש׳׳ח (נכון ל-27.5.2017). ההליך מיועד לאפשר לאדם הפרטי להגיש תביעה נגד אדם פרטי אחר או חברה בקלות יחסית.

הגשת תביעה קטנה

עם זאת, חברות מסחריות לא יכולות לעשות בהליך זה שימוש כנגד אדם פרטי. יתרה מזאת, מצב זה מעמיד את החברה במצב של התגוננות. לא פעם מנצל עובדה זאת האדם הפרטי, ומנסה לגזול כספים מבעל עסק או חברה באמצעות הגשת תביעה קטנונית, קנטרנית ואף שקרית. במצבים בהם האדם הפרטי חייב לבעל עסק או חברה סכום יחסית קטן של כסף, יטה לוותר על הגביה ואינו פועלת בהליכים כלפי החייב.

הנחיות לתובעים ולנתבעים בבתי משפט לתביעות קטנות מפורסמות באתרים או מאמרים מודפסים וכמובן גם באתר בתי המשפט. הקושי העיקרי בניסוח כתב הגנה או כתב תביעה בתביעות קטנות הוא אופן הצגה הטענות בפני השופט.

לכאורה לא נדרשות מיומנויות מיוחדות בכדי להגיש תביעה קטנה, ולכן יש תופעה רחבה בה רבים מגישים מבלי מחשבה או הכנה מוקדמת ואף מבלי לדעת מהו הצעד הנדרש מכל צד לאחר ההגשה. תופעה זו מסרבלת את ההליך והופכת אותו לבלתי יעיל. תובעים ונתבעים כאחד מתנהגים בשאננות לגבי הכנה מוקדמת להליך תביעה קטנה.

חשוב מאוד לקבל הדרכה והכנה מוקדמת טרם הגשת התביעה; הבנת מהות ההליך, כיצד לנסח את הגרסה שלך, איך להציג את המסמכים, בניה נכונה של האירועים לפי סדר כרונולוגי, אילו פרטים רצוי להבליט ומאילו עדיף להימנע מלהציג, כיצד פונים לשופט בדיון, מהי התנהלות נכונה בין תובע לנתבע במהלך הדיון, איך מזמינים עדים, מתי לסגת ולוותר ועל מה לעמוד איתן, על מי החובה להוכיח טענה וכן היבטים נוספים.

סמכות מקומית בתביעות קטנות

הכרה של הנחיות הרשות השופטת בתביעה קטנה מהווה יתרון. היות ורבים מקלים ראש בהליך ובטוחים כי ניתן להגיש את התביעה בכל מקום ונגד כל אדם, חשוב להבין שאין כך הדבר. יתרה מזאת, דינה של תביעה קטנה להידחות באם הוגשה לבית המשפט שלא על פי כלל הסמכות המקומית. תקנות בית משפט לתביעות קטנות קובעות לאיזה בית משפט תוגש תביעה על פי אלו:

  1. מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע (לא של התובע).
  2. מקום יצירת ההתחייבות או מקום שנועד לביצועה.
  3. מקום המסירה של הנכס.
  4. מקום המעשה או המחדל שבגינו תובעים.
  5. תביעות בעניין פרסום או סחר ברשת האינטרנט ניתן להגיש לבית משפט הנמצא במקום מגוריו או עסקו של הנתבע או התובע.

אל אף העובדה כי התקנות אוסרות לשכור את שירותיו של עורך דין לשם ייצוג באולם הדיונים, מומלץ להיוועץ עם עורך דין \ משפטן טרם הגשת התביעה, הן לניסוח כתב תביעה, כתב הגנה, ניסוח מכתב התראה או אחר.

המאמר נכתב על צוות מומחי האתר תביעות-קטנות

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: