מבזקים

חצי צדיק – אין דבר כזה

תוכן עניינים

השבוע (ב'), התקיים בביתו של חסיד ישיבת שובה ישראל, יוסי עזור שבלונג איילנד שיעור מקרב ומחזק במיוחד של כ"ק האדמו"ר הרב יאשיהו יוסף פינטו שליט"א

בן ציון עטיה | י"ב אייר תשע"ח | 27 באפריל 2018 | מערכת ישראל ניוז

בשיעור העלה כ"ק האדמור מספר נקודות מעומקה של תורה, דברים חוצבי להבות אש וחודרי לבבות, אך על נקודה אחת הושם דגש, כאשר כ"ק האדמו"ר הקשה קושיה חזקה מדוע ביום הכיפורים מביאים אל בית המקדש שני שעירים שאחד מהם מועלה כקורבן בבית המקדש בקודש הקודשים, ואחד מהם נזרק מהר גריזים לעזאזל? ועוד: מדוע מחפשים שני שעירים שנולדו מאותה אם, באותו גובה ובאותו משקל?

ומלמד אותנו כ"ק האדמו"ר יסוד גדול: לוחות הברית היו מחולקים לשניים, כאשר מצד אחד מצוות שבין אדם למקום, ומנגד מצוות שבין אדם לחברו. שני החלקים הללו היו שווים בגובה ובמשקל. אלו הם השעירים.

מביא הרב בדבריו, כי לעם ישראל יש שתי עבירות קשות שמלוות אותו מתחילתו ועד היום. העברה הראשונה היא חטא עץ הדעת והמשכו היה בחטא העגל, שהם קשורים אחד בשני, הם עברה שבין אדם למקום. ומהצד השני של המתרס, העברה הקשה ביותר בהיסטוריה של העם היהודי שבין אדם לחברו הינה מכירתו של יוסף הצדיק לעבד.

ידע אדם שבכל פעם שעובר חלילה עברה שבין אדם למקום- מעורר את חטא האדם הראשון וחטא העגל, ובכל פעם שעובר חלילה עברה שבין אדם לחברו, מעורר הוא את מכירת יוסף הצדיק.

והנה אנחנו מוצאים שביום כיפור מגיעים שני שעירים, שהם כנגד שני החלקים של לוחות הברית, ואחד מהם נלקח על ידי הכהן הגדול לעלות קרבן ולכפר על כל הפשעים של בין אדם למקום של עם ישראל. אך הכהן הגדול לא יכול לכפר על עבירות שבין אדם לחברו, ועוד אינו רוצה לעורר ביום חשוב זה את מכירת יוסף, ולכן השעיר השני נלקח אל הר גריזים ונזרק משם לעזאזל.

מדוע הר גריזים? כי הוא ההר הכי גבוה. ומדוע זה משנה? כי מדוע אדם עובר עבירות של אדם לחברו? בגלל גאווה, ולכן כאשר הולכים לתקן את העבירות של אדם לחברו הולכים להר הכי גבוה. אדם צריך לדעת יסוד גדול- אין דבר כזה חצי צדיק! אדם לא יכול להיות צדיק עם הקב"ה ורשע עם אנשים. אדם לא יכול לשבת בישיבה ולפגוע בסובבים אותו. לוחות הברית שווים בגובה שלהם ובמשקל שלהם.

 

צילום: ישראל ניוז
צילום: ישראל ניוז
צילום ישראל ניוז
צילום ישראל ניוז
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: