מבזקים

סיכוי מחדש: יבוטלו מאות אלפי תיקים סגורים מהמרשם המשטרתי

תוכן עניינים

מפכ״ל המשטרה, רנ״צ רוני אלשיך הכריז היום על מתווה מיוחד במסגרתו יבוטלו ע״י המשטרה באופן יזום מאות אלפי תיקים סגורים מן המרשם המשטרתי

שלום שי גיחז | ב' באייר תשע"ח | 17 באפריל 2018 | מערכת ישראל ניוז

במשטרת ישראל החליטו על ביטול תיקים פליליים סגורים במסגרת חגיגות ה- 70 למדינה, למי שנתוניהם בראיה לאחור מצביעים על היותם אזרחים נורמטיביים שאולי נחשדו ולא הצליחו להפריך החשדות נגדם, או אפילו מעדו באופן חד פעמי, אולם אינם עולים להגדרה של עבריין. המתווה נקרא "סיכוי מחדש".

מפכ"ל המשטרה: "אחד מעקרונות רפורמת האמו"ן של המשטרה, הוא אבחנה ברורה בין האזרח הנורמטיבי לבין עבריין והכרה, כי גם האזרח הנורמטיבי עלול לחטוא ולמעוד. על כן משטרת ישראל פועלת לצורך מניעה מצבית – לסייע בידי אזרחים נורמטיביים להימנע מלשגות ולעבור עבירות ולעיתים גם לסייע לכאלו שעברו עבירה לחזור לתלם ולנהל חיים של אזרחים נורמטיביים שומר חוק".

דרך קבע, מהלך זה מסור לאזרח הפונה למשטרה בבקשה לביטול רישום. לרגל החגיגות, החליטה המשטרה כי ראוי להשקיע במהלך ריכוז מאמץ ומשאבים חריגים, ללא תלות בפניית האזרח, לרגל חגיגות ה- 70 וכהזדמנות להעמיק ולחדד את הטמעת תפיסת האמו"ן, אותה השיקה לפני כשנתיים.

במסגרת מתווה "סיכוי מחדש", יורחב כאמור השימוש בסמכות הביטול הנתונה למשטרה ובסיום ההליך יבוטלו מן המרשם כ – 339 אלף תיקי חקירה בהם מעורבים כ- 300 אלף אזרחי מדינת ישראל, תושבי האזור, זרים ותיירים, מתוכם כ- 34 אלף קטינים. יישום המתווה יחל בשבועות הקרובים.

מהמשטרה נמסר: "במסגרת המתווה לא יבוטלו תיקי חקירה סגורים בעבירות אלימות חמורה, עבירות מין חמורות, עבירות ביטחון, עבירות המתה וכן עבירות לפי סעיף 17 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים. ביטול התיקים יתבצע באופן ממוחשב על ידי המשטרה".

הליך ביטול תיקים סגורים יבוצע על פי הפרמטרים המצטברים הבאים:

  1. ההליך יחול על אדם אשר על שמו עד שני תיקי חקירה סגורים.
  2. הביטול יתבצע במידה ולא מתקיימים התנאים הבאים :

א. לאזרח תיקי ממתין לברור דין (מב"ד) פתוח על שמו, הכוונה לתיק בו נחקר אדם באזהרה בחשד לביצוע עבירה וטרם נתנה בו החלטה, או שהוגש כתב אישום וטרם הסתיימו בו ההליכים המשפטיים.

ב. מול האזרח ישנה קביעה של בית משפט, שההליך בעניינו הסתיים בגזר דין מרשיע או ללא הרשעה וטרם חלפה לגביו תקופת המחיקה הקבועה בחוק.

  1. בתיקי חקירה הסגורים לגביהם נשקל הביטול חלפו המועדים הבאים:

א. עבירות עוון – לכל הפחות 5 שנים, ממועד ביצוע העבירה.

ב. עבירות פשע – לכל הפחות 7 שנים ממועד ביצוע העבירה.

  1. המתווה יכלול תיקי חקירה סגורים בכל עילות הסגירה, למעט עיכוב ביצוע.

המתווה אינו מונע פניה של כל אזרח למשטרת ישראל בבקשה לבטל תיקי חקירה סגורים, אשר אינם נכללים במתווה. משטרת ישראל תמשיך לפעול למען האזרח הנורמטיבי שומר החוק ובמקביל תמשיך לחתור לאכיפה נחושה והגעה לחקר האמת בתיקי החקירה.

השר לביטחון פנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, התייחס הבוקר (ג') ליוזמה למחיקת מרשמים: "מדובר בבשורה של ממש לאזרחים שנחקרו בחשד לפלילים, שתסיר מהם את הכתם הנוגע לעברם. המשרד לביטחון פנים ליווה את היוזמה שתואמת מהלכים דומים שקידמתי בעבר, מתוך תפיסה הרואה בשמירה על זכויותיהם של אזרחים, גם כאלו שנחקרו במשטרה, ערך ראשון במעלה.

אין כל סיבה שענן של חשד ירחף במשך שנים מעל ראשם של אזרחים שמעולם לא הואשמו בפלילים. אני רואה חשיבות רבה ביוזמה למחיקת מרשמים, ומברך על כך שלמאות אלפי אזרחים תינתן הזדמנות לפתוח דף חדש לרגל ציון 70 שנים להקמתה של מדינת ישראל

 

צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: