מבזקים

תקיפת הכור בסוריה: הסיפור המלא והתמונות נחשפים לראשונה

תוכן עניינים

הותר לפרסום: בלילה שבין 5 ל-6 לספטמבר 2007 תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי כור גרעיני בשלבי הקמה מתקדמים באזור דיר א-זור שבסוריה – והשמידו אותו. ארבעת מטוסי ה-f-16  הסירו באמצעות פעולה זו איום גרעיני שהתהווה על מדינת ישראל והאזור כולו

רות קרייתי | ה בניסן תשע"ח | 21 במרץ 2018 | מערכת ישראל ניוז

רקע והכנות למבצע: במשך שנתיים זיהו גורמי המודיעין של צה"ל את פרויקט הגרעין הסורי המתפתח באזור דיר א-זור, 450 ק"מ צפון מזרחית לדמשק. הם סיפקו מודיעין טקטי, מערכתי ואסטרטגי שאפשר את השמדתו והעריכו כי הכור יהפוך מבצעי לקראת סוף שנת 2007. הערכה זו הביאה בסופו של דבר להחלטת הדרג המדיני לממש תקיפה, על בסיס ניתוח מודיעיני מדויק של המערכות הקריטיות בכור.

מפת האזור - דיר א-זור. צילום: דו"צ
מפת האזור – דיר א-זור. צילום: דו"צ

חיל האוויר נערך לתקיפה בלוח זמנים קצר והתכונן אליה כמו גם לתרחישי הידרדרות והסלמה. דרך התקיפה שנבחרה לבסוף הייתה אחת ממספר האפשרויות שתוכננו ותורגלו בחיל האוויר, והודות ליכולת המבצעית הגמישה, התאפשרה תקיפה תוך 12 שעות מרגע קבלת הפקודה.

התקיפה: מעט אחרי חצות, הגיעו לחדר המצב האווירי ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת החוץ, הרמטכ“ל, סגן הרמטכ״ל, ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים. משם הם עקבו מקרוב אחר התמונה האווירית ואמצעי הקשר. נתיב הטיסה כלל תכנון קפדני של צריכת הדלק, ביצוע בחתימה נמוכה ובדממת אלחוט בהשתתפות מטוסי סופה ורעם, וכן אמצעי חימוש מסוגים שונים. המבצע, שהחל בשעה 22:30, הסתיים עם שובם של מטוסינו לבסיסם בשעה 02:30 לפנות בוקר.

התוצאה: אגף המודיעין העריך כי הכור נפגע ללא יכולת שיקום. צה"ל נערך להסלמה והידרדרות הן ביכולת ההגנה לעורף, והן ביכולות מבצעיות. לאור רגישות ביטחונית גבוהה הוחלט שלא לפרסם את דבר התקיפה בזמן אמת. הצלחת המבצע נמדדה אז ונמדדת גם היום בשלושת המרכיבים שהוגדרו להצלחה על ידי הרמטכ"ל: השמדת הכור, מניעת הידרדרות וחיזוק ההרתעה.

להשמדת הכור משמעות נוספת – לימים דיר א-זור, בה היה הכור, נכבשה בידי מחבלי המדינה האסלאמית. הימצאות כור גרעיני בשטחם הייתה יכולה להביא לכלי מסוכן בידיהם, וכתוצאה מכך להסלמת המצב האזורי.

 

 

לפני התקיפה. צילום: דו"צ
לפני התקיפה. צילום: דו"צ
אחרי התקיפה. צילום דו"צ
אחרי התקיפה. צילום דו"צ
טייסת 69 צילום: דו"צ
טייסת 69 צילום: דו"צ
טייסת 119 צילום: דו"צ
טייסת 119 צילום: דו"צ
טייסת 253 צילום: דו"צ
טייסת 253 צילום: דו"צ

 

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: