מבזקים

סקירה על מלחמת המפרץ השניה: היום לפני 15 שנים

תוכן עניינים

היום לפני 15 שנים, בתאריך 20/3/2003 פלשה ארה"ב בסיוע בריטניה ועוד מספר מדינות לעיראק, לאחר שארה"ב הביעה חשש שסדאם חוסיין מפתח נשק להשמדה המונית

אלי ששון | ד' בניסן תשע"ח | 20 במרץ 2019 מערכת ישראל ניוז

ההכנות לפלישה החלו מספר חדשים קודם לכן כשנשיא ארה"ב בוש הבן, החליט לפלוש לעיראק במטרה למנוע ממנה פיתוח נשק להשמדה המונית. בדיעבד התברר שהחששות היו לשווא, כי עיראק לא עסקה בפיתוח נשק כזה. ניסיון של בוש ובריטניה להשיג אישור בינלאומי לפעולה לא צלח וגם מועצת הביטחון לא אישרה את הפעולה, אך בוש ובריטניה בכל זאת היו נחושים לטפל בעיראק וגייסו תמיכה של עשרות מדינות, ששלחו נציגות קטנה בין 25 ל- 2500 חיילים.

בישראל היה חשש גדול שסדאם יתקוף באמצעות טילים כימיים את המדינה ולכן היא נערכה לכך מבעוד מועד. 3 סוללות פטריוט הגיעו מגרמניה וארה"ב על צוותיהם ומוקמו במקומות אסטרטגים: 2 סוללות בתל אביב, אחת מדרום לתל אביב ו -2 בחיפה.

המבצע יצא לדרך בתקיפה עוצמתית של ארה"ב ובריטניה, באמצעות מטוסים וטילים על מוסדות שלטון בבגדד ועל כוחות עיראק שמו 7 דיוויזיות של משמר הרפובליקה. לאחר כתישה מקדימה החלו כוחות היבשה שמנו כ-135 אלף חיילים אמריקאים ו-8000 בריטים, לפלוש לעיראק מהמדינות השכנות. תוך כשבועיים התפרק הצבא העיראקי שהמשיך להלחם שבוע נוסף בטרם נכנע. לאחר שההנגה העיראקית נעלמה מהשטח, כולל סאדם חוסיין שיצא למקום מחבוא בעיר הולדתו. לאחר הכניעה העיראקית החל גל טרור אכזרי וקטלני נגד כוחות האמריקאים שגבה קורבנות רבים הן מהחיילים. למעלה מ- 4700 כשבמהלך 20 ימי הלחימה נהרגו פחות מ- 200. עם כניעת העירקים הוקם שלטון זמני פרו מערבי בעיראק, לתקופה קצרה כדי לייצב את המצב.

סאדם חוסיין נלכד כעבור 9 חדשים ונמסר לשלטונות עיראק שדנו אותו למוות. הוא הוצא להורג בדצמבר 2006
5 שנים מאוחר יותר (ב – 12/2011) פינתה ארה"ב את אחרון חייליה מעיראק ומאז המדינה נכנסה לוואקום שנוצר מאיראן. במהלך העימות שנמשך כ- 8 שנים איבדה ארה"ב למעלה מ- 4500 חיילים והעיראקים איבדו כמה עשרות אלפים חיילים ואזרחים.

לסיכום האיומים כלפינו נותרו אותם איומים. הערבים נותרו אותם ערבים והים נותר אותו ים. שום דבר לא השתנה ולא ישתנה.

עד כאן סקירת המלחמה ההיא

 

אוטוסטרדת המוות כלי רכב עיראקים הרוסים
אוטוסטרדת המוות כלי רכב עיראקים הרוסים
אזרחי ישראל במקלטים עם מסיכות גז
אזרחי ישראל במקלטים עם מסיכות גז
בתי זיקוק בוערים
בתי זיקוק בוערים
טנק בריטי
טנק בריטי
טנק עיראקי פגוע
טנק עיראקי פגוע
מפת פני המלחמה
מפת פני המלחמה
משגר סקאד נייד
משגר סקאד נייד
משפטו של סאדם
משפטו של סאדם
סדאם חוסין צילום איי פי
סדאם חוסין צילום איי פי

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: