מבזקים

סקירה מהעבר: פיגוע באוטובוס הדמים בכביש החוף

תוכן עניינים

היום לפני 40 שנה, ב- 11 במרץ 1978 בוצע אחד הפיגועים הקשים ביותר, פיגוע אוטובוס הדמים בכביש החוף על ידי מחבלים מארגון הטרור הפלסטיני, פת"ח. בפיגוע נרצחו 35 ישראלים ונפצעו 71

אלי ששון | כ"ו באדר תשע"ח | 13 במרץ 2018 | מערכת ישראל ניוז

חולייה של מחבלים מהפת"ח יצאה מלבנון לכיוון ישראל במטרה לבצע טבח בתל אביב. הרחק מהחוף ירדו המחבלים 13 במספר, ל- 2 סירות ועשו דרכם מסיבה כל שהיא לכיוון מעגן מיכאל ולא לתל אביב. בדרך טבעה סירה אחת ו- 2 מחבלים טבעו יחד איתה.

שאר המחבלים מצטופפים בסירה אחת ומגיעים כעבור כ- 43 שעות לחוף מעגן מיכאל. שם הם יורדים לחוף ועל הדרך רוצחים תיירת שעסקה בצילומי טבע. משם הם ממשיכים לכביש העורקי ו- 2 מהם משתלטים על מונית ועושים דרכם לתל אביב, בעוד שיתר המחבלים משתלטים על אוטובוס שהסיע בני משפחות של אגד בטיול צפונה. המחבלים הורגים מספר קטן של נוסעים, פונים דרומה וחוברים בחזרה ל- 2 המחבלים עם המונית.

בדרך דרומה המחבלים יורים לעבר מכוניות חולפות ופוגעים במספר נוסעי מכוניות פרטיות. המשטרה החלה בהקמת מחסומים סמוך לווינגייט אך לא הצליחה לבלום את האוטובוס שדהר לכיוון תל אביב. ואז התקבלה החלטה לבלום את האוטובוס בטרם יגיע לתל אביב, וכך היה.

סמוך לצומת גלילות (מול הסינמה סיטי של היום) הוקם מחסום שבלם את האוטובוס ואז החל קרב יריות בין המשטרה למחבלים שהחלו לירות בנוסעים ולהצית את האוטובוס. לאחר זמן ארוך של אי וודאות מה עלה בגורל המחבלים (התברר שלא נשארו מחבלים חופשיים) נפתחו הכבישים הסמוכים: כל החלק המערבי מכביש תל אביב חיפה ועד הים מפתח תקווה עד נתניה, שהיה בהם מעין עוצר ואיסור תנועה.

מתכנן ויוזם הטבח היה אבו ג'יהאד רב מחבלים ידוע והחשבון איתו נסגר כש"רוחות רפאים" יצאו ממעמקי הים בחופי טוניס הגיעו לביתו ושלחו אותו לגיהינום כשהם מקפידים לא לפגוע באשתו שהייתה עימו.

קציר הדמים באירוע היה 35 הרוגים 68 פצועים ישראלים, 9 מחבלים הרוגים ו 2 שנלכדו. זה היה הפיגוע הקשה ביותר שהיה מאז קום המדינה ועד היום.

 

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
תא הנהג מפוייח. צילום ארכיון
תא הנהג מפוייח. צילום ארכיון
כתבות בעיתונים
כתבות בעיתונים
אוטובוס הדמים בכביש החוף
אוטובוס הדמים בכביש החוף
אנדרטה לזכר הניספים
אנדרטה לזכר הנספים

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: