מבזקים

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין השתתף בכינוס השנתי של מועצת העיתונות שהתקיים בלוד

תוכן עניינים

בכינוס השנתי של מועצת העיתונות בין דבריו, התייחס נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין לאפשרות של הקדמת הבחירות ואמר: "לא ניתן לפתור את סוגיית הגיוס בכפייה אלא רק בהסדר"

שלום שי גיחז | י"ח באדר תשע"ח 5 במרץ 2018 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים אתמול בערב בכינוס השנתי של מועצת העיתונות שהתקיים השנה בעיר לוד. לוד נבחרה לפתוח את המפגשים השנתיים של המועצה שיתקיימו ביישוביי וערי פריפריה ויעסקו באתיקה עיתונאית וחופש הביטוי בישראל. באירוע נשאו דברים גם נשיאת מועצת העיתונות בישראל ושופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר וראש עיריית לוד יאיר רביבו העיר המארחת את הכינוס.

"אם לא נשכיל לפתור את המחלוקת בהידברות הסוגיה תמשיך ותערער את יציבות המערכת הפוליטית ותעצים את המתח בין המגזרים. לא מדובר במחלוקת בין שונאי צה״ל מצד אחד לשונאי תורה, אלא בין ישראלים שכולם גם מעריכים את צה״ל וגם מכבדים את התורה ולומדיה" אמר. על הביקורת הבלתי פוסקת המופנית כלפי התקשורת אמר הנשיא: ״אסור להשתיק את התקשורת ואת השיח שהיא יוצרת, גם כאשר זה לא נעים לנו בין אם מימין ובין אם משמאל. חשוב לזכור זאת, עיתונות ותקשורת הן מוסד חשוב בדמוקרטיה ודווקא בגלל זה יש עדיין ציפייה מהעיתונאים להיות סופרמנים – ישרים, מקצועיים, נאמנים, מחויבים".

הנשיא פתח וסיפר על שני גיבורי ילדות שלו- ז'בוטינסקי וסופרמן והסביר: ״מי מאיתנו לא חלם להיות סופרמן ולהציל את העולם. אני לא יודע כמה מכם יודעים זאת אבל סופרמן היה עיתונאי. כן, כן, עיתונאי. דמותו כעיתונאי אפשרה לו להיות תמיד בזמן הנכון ובמקום הנכון. לא פחות מזה, היא תרמה לאמונה של הקוראים והצופים באופי נטול הדופי שלו – ביושרתו, בדאגתו הכנה לאזרחי העולם, בחוסר הפניות שלו. כך נתפשו עיתונאים אז. לצד הגיבור הדמיוני סופרמן, שהיה עיתונאי, היה לי עוד גיבור ילדות אמיתי, שהיה בין השאר עיתונאי – זאב ז'בוטינסקי. כמובן, החזון של מדינת ישראל עוצב גם הוא על ידי עיתונאי, הרצל, אבל אני רוצה דווקא להתייחס לז'בוטינסקי. ז'בוטינסקי כתב פעם, ואני מצטט: 'מלאכת הפובליציסטיקה היא ירושת נביאי ישראל'. ובאותו מאמר אף הוסיף כי 'במאמר נבנתה תבל, במאמר יתוקן עולם'".

הנשיא המשיך ואמר: "זו תקופה לא פשוטה להשתייך בה לגילדת העיתונות בעולם. עיתונאים, עיתונאיות ומערכות חדשות נמצאים תחת מתקפה. הם מואשמים ביצירת 'פייק ניוז', בסיקור מוטה, בחוסר גיוון. אף קבוצת וואטסאפ ושום ערוץ טלגרם לא ישנו את החובה והמחויבות של העיתונאי לקוראיו. מחויבות שעומדת בלב לבו של המקצוע ולא השתנתה מאז שז'בוטינסקי היה עיתונאי – המחויבות להביא סיפור מבוסס עובדות. המחויבות לברר את כל העובדות. המחויבות לתת תמונה שלמה ככל הניתן ולהאיר פינות חשוכות".

הנשיא הדגיש: "אפשר וראוי לבקר את התקשורת, חובה לגוון אותה, אבל אסור להשתיק את התקשורת ואת השיח שהיא יוצרת, גם כאשר זה לא נעים לנו בין אם מימין ובין אם משמאל. חשוב לזכור זאת, עיתונות ותקשורת הן מוסד חשוב בדמוקרטיה ודווקא בגלל זה יש עדיין ציפייה מהעיתונאים להיות סופרמנים – ישרים, מקצועיים, נאמנים, מחוייבים. היום יותר מתמיד עבודתה של מועצת העיתונות חשובה. שאלות גדולות וחשובות עולות בעת הזו סביב שני הנושאים שהם לב הפעולה של המועצה – אתיקה מקצועית וחופש הביטוי. חשוב שאנחנו האזרחים נמשיך ונאמין כי המציאות שסביבנו ניתנת לפענוח, להבנה, להתמודדות. וזו אמונה שאנחנו זקוקים לה, זקוקים לה כל כך".

הנשיא התייחס לאפשרות שהבחירות יוקדמו על רקע משבר חוק הגיוס ואמר: "השיח המתעצם ביממה האחרונה על הקדמת הבחירות על רקע חוק הגיוס נוגע בנקודה רגישה מאוד עבור החברה הישראלית, רגישה לציבור המשרתים בצה״ל, רגישה לציבור החרדי ולעולם התורה. זו לא הממשלה הראשונה שהסוגיה הנפיצה הזו מערערת את יציבותה. לא ניתן לפתור את סוגיית הגיוס בכפייה אלא רק בהסדר. לאורך זמן, אם לא נשכיל לפתור את המחלוקת הזאת בהידברות עמוקה, מתוך ניסיון למצוא הסדרים אחראיים, מכבדים ומציאותיים, הסוגיה הזו תמשיך ותערער את יציבות המערכת הפוליטית בישראל וחמור מכך, תעצים את המתח בין המגזרים השונים. על מנת להרגיע את המתח ולהתקדם עלינו למצוא מנגנוני שיח נוספים בינינו באופן שיהיה ברור שלא מדובר במחלוקת בין שונאי צה״ל מצד אחד לשונאי תורה מהצד השני, אלא בין ישראלים, שכולם גם מעריכים את צה״ל וגם מכבדים את התורה ואת לומדיה".

הנשיא הודה לחברות וחברי מועצת העיתונות ואמר שהוא מקווה שהכינוס השנתי יהפוך למסורת בין ערי הפריפריה בישראל.

 

צילום: קובי גדעון/לע"מ
צילום: קובי גדעון/לע"מ
צילום: קובי גדעון/לע"מ
צילום: קובי גדעון/לע"מ

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: