מבזקים

ממצאי תחקיר פעילות חיל האוויר שהתרחשו בשבת לפני שבועיים בגזרה הצפונית

תוכן עניינים

ואלו עיקרי תחקיר מבצעי של פעילות חיל-האוויר שהתרחשו בגזרה הצפונית ביום שבת 10 בפברואר 2018 שהוצג היום לראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, על האירועים המבצעיים

רות קרייתי | י' באדר תשע"ח | 25 בפברואר 2018 | מערכת ישראל ניוז

להלן ממצאי תחקיר פעילות חיל האוויר שעסק ביירוט המל"ט האיראני שניסה לחדור לשטח מדינת ישראל, תקיפת קרון הפיקוד והשליטה האיראני בעומק סוריה, נטישת מטוס סופה ותקיפת סוללות הטילים במערך ההגנה האווירית הסורי, מהם שוגרו טילים נגד מטוסים לעבר מטוסי חיל-האוויר.

1. התכנון המקדים למבצע היה נכון והביא להשמדת המטרות שנקבעו טרם ביצוע המשימה.
2. מערכות ההתרעה במטוס פעלו כנדרש וסיפקו מידע התרעתי בזמן.
3. באזור הפעילות המבצעית היו מטוסים שהשלימו את משימתם תוך התגוננות מפני טילי אויב.
4. במתח שבין השלמת המשימה אל מול התגוננות והקפדה על שרידות, טעה הצוות מקצועית שלא התגונן כנדרש. פעולותיו לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היה מצוי.
5. המודיעין שהיה ברשות מתכנני המשימה והטייסות היה מספק ונתן את המענה הנדרש לביצוע המשימה.
6. החלטת הלוחמים לנטוש את המטוס כאשר נפגע הייתה נכונה.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, ביקר הבוקר בבסיס חיל-האוויר ברמון. במסגרת הביקור שוחח עם לוחמי מערכי הקרב ומסוקי הקרב, והוצג בפניו התחקיר המלא לפעילות המבצעית שבמסגרתה הופל המל"ט האיראני ונפגע מטוס ה-16-F. מדבריו: ״במפגש זה אני רוצה להביע הערכה עצומה על מה שאתם עושים ועל הדרך בה אתם תורמים לחוזק ולעוצמה של מדינת ישראל. לא פעם הדרך להישגים מבצעיים משמעותיים דורשת מאיתנו ליטול סיכונים. הציפייה שלי מכל לוחם היא שבזמן משימה יראה את גורל המשימה על כתפיו. הדרך הנכונה היא לצד ההערכה גם לשאול שאלות. התחקיר שהוצג לי הינו מקצועי ונוקב ואני משוכנע שיופקו הלקחים המבצעיים".

התייחסותו של מפקד חיל-האוויר לפעילות המבצעית שבוצעה בתנאים המורכבים: "אני רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית שהביאו לגילוי וזיהוי  המל"ט האיראני, כמו כן את פעילות הלוחמים שיירטו את המל"ט, השמידו את קרון הפיקוד והשליטה האיראני ומטרות סוריות ואיראניות נוספות שהביאו לפגיעה משמעותית במערכות ההגנה האווירית הסוריות. כל אלו פגעו משמעותית בניסיון ההתבססות האיראנית בסוריה".

בנוסף, ציין האלוף את פעולת החילוץ וההצלה של הלוחמים: "פחות מ-52 דקות עברו מרגע הנטישה ועד לטיפול בבית החולים. שמחתי לטוס ביחד עם הנווט, רב-סרן א', ולשוחח עם לוחמי הטייסת. כמו כן, שמחתי לראות את הטייס, רב-סרן ע', משתחרר מבית החולים ואני מצפה לשובו לפעילות מלאה".

מפקד חיל-האוויר הדגיש בסיכום דבריו שנפילת המטוס היא הזדמנות ללמידה בחיל-האוויר. "התחקיר המעמיק שביצענו משקף למידה בכל הדרגים, הן במטה והן בשדה, ויהפוך את חיל-האוויר לטוב יותר".

 

ביקור הטייס בבית החולים. צילום: דובר צה"ל
ביקור הטייס בבית החולים. צילום: דובר צה"ל
שוב בקוקפיט: רס"ן א' חוזר לטוס. צילום: דו"צ
שוב בקוקפיט: רס"ן א' חוזר לטוס. צילום: דו"צ
צילום: דו"צ
צילום: דו"צ
תיעוד הפלת המל"ט. צילום דו"צ
תיעוד הפלת המל"ט. צילום דו"צ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: