מבזקים

חטיבת התביעות של משטרת ישראל מסכמת את שנת 2017

תוכן עניינים

מיקוד פעילות במניעה והסברה, קידום הליכי גישור ומניעה, זינוק בכמות תיקים בהליך של הסדר תיק מותנה, חיזוק שיתוף הפעולה עם האקדמיה והובלת תהליכים מול האזרח הנורמטיבי שומר החוק. משטרת ישראל מסכמת את שנת 2017

יהודית רימון | ח' באדר תשע"ח | 22 בפברואר 2018 | מערכת ישראל ניוז

חטיבת התביעות של משטרת ישראל מסכמת את שנה״ע 2017. מפכ״ל המשטרה: ״היכולת להוביל תהליכים כה משמעותיים מול האזרח, כמו הסדר תיק מותנה ובתי משפט קהילתיים- מכרעת, בכדי שיהיה לנו רחוב טוב יותר ובטוח יותר.

במהלך שנת 2017 הגישה חטיבת התביעות של משטרת ישראל כ-35,000 כתבי אישום, מתוך קרוב ל-70,000 תיקים פליליים בהם טיפלה, ובמקביל ביצעה 1245 הליכים של הסדר תיק מותנה. כמחצית מכתבי האישום הוגשו תוך כדי הליך מעצר – נתון שמצביע יותר מכל על מיקוד המשטרה בעבירות משפיעות הפוגעות באזרח הנורמטיבי שומר החוק ובאיכות חייו. כ-60% מכתבי האישום שהגישה התביעה המשטרתית עסקו בעבירות שהוגדרו במיקוד תכנית האמו״ן (אסטרטגיית מניעה ומיקוד ניהולי) של המשטרה.

חטיבת התביעות של משטרת ישראל הינה חטיבה עצמאית שהפכה לאחרונה למנהל המונה כ-600 שוטרים ושוטרות, קצינים וקצינות, ברובם תובעים פליליים, המיצגים את משטרת ישראל בבתי המשפט כחלק מניהולם של תיקים פלילים בין כותלי בית המשפט. החטיבה חריגה בנוף המשטרתי גם בכך ששיעור הנשים המשרתות בחטיבת התביעות עומד על כ-70%.

נדבך משמעותי נוסף בפעילות החטיבה שקודם במהלך השנה האחרונה, הינו שיתוף הפעולה ההדוק מול האקדמיה ובפרט הפקולטות למשפטים ברבי הארץ, כגון: אוניברסיטת חיפה, הקריה האקדמית אונו והמרכז הבינתחומי בהרצליה, כשבמהלך השנה הקרובה תורחב היריעה למחוזות נוספים. המטרה היא חיזוק הקשר בין דור העתיד של עורכי הדין בישראל לבין גוף התביעה הפלילי מהמשמעותיים בישראל.

הישג משמעותי נוסף נרשם בתחום המניעה. החל מחודש מרץ 2016, משטרת ישראל החלה ביישום שלב א׳ של הליך הסדר תיק מותנה. מאז שנכנס לתוקפו תיקון מס׳ 66 לחוק סדר הדין הפלילי, ובהמשך לאחר שהוקמה יחידת הסדר תיק מותנה בחטיבת התביעות של המשטרה – נחתמו מאות הסדרים מותנים בכל רחבי הארץ עם מאות חשודים שנמצאו מתאימים להליך.
הליך הסדר תיק מותנה הורחב משמעותית לפני כחצי שנה ומאז זינקו מספר ההסדרים המותנים במאות אחוזים במגוון עבירות שונות (12 עבירות שהוגדרו בתנאים קבועים בחוק).

הליך ייחודי זה, מאפשר לתביעה המשטרתית להימנע מהגשת כתב אישום בעבירות שאינן נושאות חומרה יתרה כלפי אזרחים שעברו על החוק באופן חד פעמי, והכל בתנאים מסוימים ומוגדרים. בכך משמש ההסדר המותנה חלופה להליך הפלילי הרגיל, מייצר פתרונות יישומיים לבעיות עבור הקורבן והעבריין ונעשה, באופן מוסכם, מחוץ לכותלי בית המשפט.

מפכ״ל המשטרה, רנ״צ רוני אלשיך, אמר היום בכנס לסיכום שנת העבודה של חטיבת התביעות: ״חטיבת התביעות של המשטרה היא חטיבה עצמאית ומקצועית, המהווה חלק חשוב מאוד ממערכת אכיפת החוק בישראל. חיזוק נורמות הציות לחוק היא משימה חשובה של כולנו, וההשפעה על הקהילה מהווה יעד חשוב להשגתה. היכולת להוביל תהליכים כה משמעותיים מול האזרח, כמו הסדר תיק מותנה ושותפות בבתי משפט קהילתיים חשובה מאין כמוה – בכדי שיהיה לנו רחוב טוב יותר ובטוח יותר. בכדי לשנות ולהשפיע על החברה עלינו להאמין ולהיות אופטימיים. אנחנו לא מסכימים להישאר בקו הדלת של חדר המיון של החברה הישראלית, אלא לצאת החוצה ולצמצמם את כמות האנשים שאנו פוגשים בחדר המיון – ובקיצור למנוע פשיעה.
חטיבת התביעות, דווקא כמי שמוקד עשייתם הוא אכיפה, הישגיה בתחום המניעה חשובים מאין כמותם ומראים על חיבור הדוק לחזון המשטרה. ככל שנצליח להשפיע יותר בתחום המניעה והחיבור לקהילה כך נייצר פחות פשיעה ורחוב בטוח יותר עבור האזרח הנורמטיבי״.

ר׳ חטיבת התביעות של המשטרה, תנ״צ דדו זמיר, אמר: ״את תפקידי הראשון במשטרת ישראל ביצעתי כתובע, ועבורי קבלת הפיקוד על החטיבה המקצועית הזו בשנה שעברה – מהווה סגירת מעגל. אני חש חובה אישית וערכית להוביל את החטיבה קדימה, ולוודא שבכל יום ובכל שעה אנו עושים מספיק למען חברה טובה יותר ולמען חיזוק האמון במשטרה וברשויות אכיפת החוק. כוחה של החטיבה טמון בעצמאותה, אך המפתח להצלחתה הוא קודם כל המשאב האנושי. אנו נמשיך לפעול במקצועיות וללא משוא פנים למען אזרחי מדינת ישראל״.

 

צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: