מבזקים

סקירה מהעבר: אלו אירועים קרו במחצית שנת 1973

תוכן עניינים

שנת 1973 הייתה השנה בה חגגה ישראל 25 שנים מיום היווסדה. האירוע הבולט בה היה פרוץ מלחמת יום הכיפורים, אך קרו בשנה זו עוד אירועים משמעותיים

אלי ששון | ה' באדר תשע"ח | 20 בפברואר 2018 | מערכת ישראל ניוז

מחצית ראשונה: לראשונה נפגש ראש ממשלה ישראלי עם האפיפיור בוותיקן. חילופי אש כבדים עם הסורים 6 מטוסים סוריים פוגשים את הקרקע. תקיפה של חיל האוויר על 6 בסיסי מחבלים בצפון לבנון. מטוס נוסעים לובי שטעה בניווט עקב סופת חול בסיני סמוך לתעלה וחדר לשטחנו הופל על ידי חיל האוויר למעלה ממאה נוסעיו נהרגו. מבצע אביב נעורים בביירות פשיטה של אנשי הסיירת ללב ביירות וחיסול מספר בכירי מחבלים. מצעד צהל נערך השנה ביום העצמאות בירושלים. חודש מאי,כוננות עליונה בצה"ל לאחר שהתקבל מידע על כוונה של המצרים לפתוח במתקפת פתע,בסופו של דבר לא קרה דבר אך זה הגיע בסופו של דבר כעבור 5 חדשים. דיניץ מתמנה כשגריר בארה"ב במקום רבין. אפרים קציר מתמנה לנשיא המדינה במקום זלמן שזר. ניסיון לחטוף מטוס אל על מסוכל על ידי אנשי הביטחון הישראלים.

הנספח האווירי בארה"ב ג'ו אלון נרצח על ידי מחבלים בארה"ב. דיונים לקצר את שרות החיילים ב 3 חדשים,לא יצא לפועל. תקלה של המוסד בנורבגיה, טעות בזיהוי גורמת לחיסול מלצר מרוקאי במקום היעד. חילופי שבויים עם סוריה 3 ישראלים מול 45 סורים. חיל האוויר מיירט מטוס שטס מלבנון לבגדד לאחר שהתקבל מידע שבמטוס נמצא מנהיג החזית העממית ג'ורג' חאבש,המטוס מונחת ברמת דוד כששם ממתינים בכירי צהל אך מתברר שהנווט לא היה במטוס וישראל משחררת אותו עם הנוסעים מיידית. גינויים למעשה הגיעו מכל העולם כולל מועצת הביטחון.

צהל התיר לפרסום כי טייסים מצפון קוריאה מטיסים מיגים מצריים. 13 מטוסים סוריים מופלים בקרב אווירי, מטוס ישראלי גם מופל וטייסו צונח לים והוא מחולץ יחד עם טייס סורי שצנח סמוך אליו. הוקמה תנועת הליכוד, שילוב של גחל המרכז החופשי והרשימה הממלכתית. הוקמה תנועת מרצ'. מחבלים משתלטים באוסטריה על מחנה עולים מרוסיה שעושים דרכם לישראל,אוסטריה מודיעה על סגירת המחנה וראש ממשלתנו טסה לשם בבהילות כדי לשנות את ההחלטה. סימנים מדאיגים על עיבוי הכוחות הסוריים והמצריים בגבול,המודיעין שאנן ומרגיע.

החלה מתקפת פתע, למרות שהיו סימנים מקדימים של מצרים וסוריה נגדנו כשהם פולשים בעוצמה רבה לסיני ורמת הגולן. (על המלחמה היו סקירות בנפרד).

רוב חברות התעופה מפסיקות את הטיסות לישראל פרט ל 2. מדינות ערב מפעילות אמברגו נפט כנגד המערב. עקב המלחמה נדחות הבחירות לכנסת. מסתיימת המלחמה בניצחון צבאי שלנו (יש שיטענו אחרת) ובכישלון מדיני ואסטרטגי, צהל בסיום המלחמה חולש על כביש סואץ קהיר כ מאה קילומטר מקהיר ו-42 קילומטר מדמשק. בבחירות שלאחר המלחמה המערך 51 הליכוד 39 מפד"ל 10.

 

אילוסטרציה: המטוס הלובי לצד מטוסי חיל האוויר
אילוסטרציה: המטוס הלובי לצד מטוסי חיל האוויר

 

 

 

 

 

 

צה"ל פשט ללב ביירות
צה"ל פשט ללב ביירות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: