מבזקים

פרהוד: סקירה על הפרעות שנעשו ליהודי בגדד

תוכן עניינים

בתחילת חודש יוני, בחג שבועות של שנת 1941 החלו פרעות ביהודי עיראק שנקראו 'פרהוד' שפירושו הפחדה ברוטלית כלפי אנשים. היהודים סבלו מפרעות, שוד וביזה על רקע אנטישמי

אלי ששון | כ״ז בסיוון ה׳תשפ״ג | יום שישי 16 ביוני 2023 | מערכת ישראל ניוז

לאירוע שכונה 'ליל הבדולח ביהודי עיראק' קדמה בתקופה בה הצרו את צעדיהם של היהודים, שהיו בעלי השפעה פוליטית ונהנו משגשוג כלכלי. בשנת 1934 פוטרו עשרות פקידי ממשל יהודים ממשרדי הכלכלה והתחבורה, ובשנת 1935 הוגבלו מספר תלמידי בתי הספר יהודים, באופן לא רשמי. בשנת 1936 פוטרו 300 פקידי ממשל יהודים, בהם בכירים מאוד.

הפרעות ביהודי בגדד החלו בחג שבועות 1-2/6 בשנת 1941. בשעה 10:30 בבוקר של 1 ביוני (ו' בסיון תש"א), על גשר אל-ח'ר הותקפה קבוצת יהודים ששבה מקבלת הפנים שנערכה לשובו של העוצר עבד אל-אילת בארמון הפרחים. בשעה 17:30 אחר הצהרים החלו שוב בקריאות נגד היהודים במסגד ג'אמי אל-גילאני. בשעה 18:00 עזב ההמון את המסגד והחלה ההשתוללות.

הפורעים שכללו אנשי צבא שוטרים וסתם אזרחים, החלו לטבוח ביהודים לאחר קריאות להסתה במסגדים, לטבוח בכל יהודי שהם יתקלו בו באמצעות מוטות ברזל, גרזנים וחרבות.

קציר הדמים כלל כ- 180 הרוגים ולמעלה מ- 2000 פצועים.

פגיעה ברכוש: למעלה מ-40 אלף יהודי עיראק נבזז. כל הנרצחים היו תושבי בגדד וחלק לא קטן מהיהודים ניצל תודות לסיוע מצד חלק מתושבי בגדד המוסלמים, שהסתירו יהודים עד שיעבור הזעם.

באיחור של 73 שנים החליטה הממשלה להכיר בשרידי היהודים שנותרו בחיים כ"ניצולי הפרעות" ולפצות אותם בתגמול חדשי של 300 שקלים.

קבר האחים של הנרצחים, בבגדאד
קבר האחים של הנרצחים, בבגדאד

 

 

 


פסל התפילה ברמת גן לזכר הרוגי הפרהוד


הקדשה בפסל התפילה ברמת גן

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: