מבזקים

40 שנה לביקור סאדאת: "מצרים היא בת ברית חשובה וזהו מסר לאזור ולעולם כולו"

תוכן עניינים

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין ורעייתו אירחו את שגריר מצרים בישראל באירוע חגיגי לציון 40 שנים לביקור סאדאת

שלום שי גיחז | ד' בכסלו תשע"ח | 22 בנובמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה ריבלין, אירחו היום (ד') באירוע לציון 40 שנה לביקור נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל, את שגריר מצרים בישראל חאזם ח׳יירת (Hazem Khairat). באירוע נשאו דברים נשיא המדינה, שגריר מצרים בישראל, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם ושופט בית המשפט העליון לשעבר מר אליקים רובינשטיין שלקח חלק בצוות המו"מ הישראלי עם מצרים.

נשיא ושגריר. צילום: מארק ניימן/לע"מ
נשיא ושגריר. צילום: מארק ניימן/לע"מ

בפגישה, אמר נשיא המדינה: "מצרים היא בת ברית חשובה, קשר משמעותי וחשוב שלעולם לא יהפוך למובן מאליו – מצאנו דרך לחיות יחד בשלום וחברות. זהו מסר לאזור ולעולם כולו". שגריר מצרים השיב: "מצרים נחושה לנצל את ההזדמנות הנוכחית לחדש את שיחות השלום כדי להגיע להסכם שלום אמין ומקיף"

"במוצאי שבת בערב, ה-19 בנובמבר 1977, תזמורת צה"ל ניגנה את ההמנון המצרי בפעם הראשונה אי פעם", פתח הנשיא ואמר: "ערוצי התקשורת צפו נדהמים כשאויבים הפכו חברים. איש לא יישכח לעולם את הרגע המדהים הזה, מפגשם של שני מנהיגים: בגין וסאדאת. שני המנהיגים נשאו את גאוות עמם. שניהם נשאו את ההיסטוריה, הצלקות, המלחמות והפחדים. לשניהם הייתה התשוקה, החלום, להביא לשלום בין האומה הערבית וישראל. זו הייתה המשמעות ההיסטורית של ביקור נשיא מצרים סאדאת. עשרה ימים ששינו את פני ההיסטוריה. עשרה ימים שהביאו לסיום עשרים ותשע שנות מלחמה. בתשעה בנובמבר אמר הנשיא סאדאת לפרלמנט המצרי שיהיה מוכן להגיע גם לקצה העולם עבור שלום, אפילו לירושלים. כתבים מיהרו להעביר את הכותרת הנהדרת לעורכיהם, אבל רבים מהם לא האמינו. הם לא היו יכולים להאמין שהם חוזים בהיסטוריה. יומיים לאחר מכן, בגין, ראש הממשלה, פנה אל המצרים ואמר: 'בואו נאמר האחד לשני, המצרים והישראלים- לא עוד מלחמה, לא עוד שפיכות דמים ולא עוד איומים'. מילים שיישארו עמנו לנצח. בחמישה עשר בנובמבר, הגיעה משלחת ישראלית מירושלים לקהיר דרך השגרירות האמריקאית. הנשיא סאדאת ביקר בישראל ביקור בן יומיים בלבד. הוא דיבר בערבית בכנסת, ערך חמש פגישות עם ראש הממשלה בגין, ויחד רואיינו על-ידי ברברה וולטרס. יומיים של כנות, של נחישות. יומיים שהובילו להסכם שלום היסטורי."

צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ

"ארבעים שנים מאוחר יותר, שלושים ושמונה שנים מאז הסכם השלום ההוא, מצרים, אוֹם אֶל דוֹנְיָה "אם העולם", היא בת ברית חשובה. קשר שהוא משמעותי וחשוב יותר ממה שמילים יכולות לתאר, ולעולם לא יהפוך למובן מאליו. אם היה רגע היסטורי השנה, זהו המפגש בין ראש הממשלה נתניהו והנשיא עַבְּד אֶל-פַתָּאח אֶ-סִּיסִי. פגישה בין ראש הכוח הערבי האזורי, וראש ממשלת ישראל. פגישה שהבהירה לעולם כולו שהקשר בין המדינות חזק ואמיתי ויכול רק להתעצם. אנו חיים יחד באזור מאתגר. מצאנו דרך לחיות יחד בשלום וחברות. זהו מסר לאזור כולו, ולעולם כולו. ברוכים יהיו שני העמים, ישראל ומצרים."

מדברי שגריר ישראל במצרים, חאזם ח׳יירת: "למרות אזור וזירה בינלאומית שהופכים מורכבים יותר ויותר, כמו גם אתגרים כלכליים מקומיים, למצרים- ערש הציוויליזציה והאנושות, יש אחריות להשגת שלום קבע באזור שלנו אשר צריך להיות מבוסס על שטחים תמורה שלום, בניית אמון, וערבויות ביטחוניות. מצרים נותרת נאמנה לעקרונות אלה, המושרשים עמוק במצפון הבינלאומי. בהקשר זה ציין הנשיא אל-סיסי בבירור בנאומו האחרון בעצרת האו"ם את החזון המצרי בנוגע להסדר בנושא, תוך שהוא מדגיש שהגיעה העת להסדר כולל ובר-קיימא לסכסוך הארוך ביותר באזור. זהו מנהיג מצרי יוצא דופן נוסף הפונה לדעת הקהל הישראלית ישירות מעל במת האו"ם, ומדגיש את חשיבות הביטחון של הישראלים והפלסטינים כאחד, וקורא לישראלים והפלסטינים לתמוך בהנהגתם הפוליטית לנצל את ההזדמנות ההיסטורית הנוכחית, להפוך את השלום למציאות כי יש לנו הזדמנות אמיתית לפתוח פרק חדש בהיסטוריה של האזור שלנו.

צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ

ניסיונה של מצרים מוכיח שהשלום אפשרי והוא אכן יעד ריאלי, שעל כולנו להמשיך ולשאוף אליו. בתוך כך אני שואל היום: האם הגשמנו את חלומו של סאדאת להשגת שלום כולל המביא קץ לאחד הסכסוכים הארוכים ביותר בהיסטוריה המודרנית? אם לא, אז איך נוכל לממש זאת על פי עקרונות השלום שקבע סאדאת? במסגרת זו ובד בבד עם מאמצינו להחיות את שיחות השלום בין ישראל והפלסטינים, מצרים עושה מאמצים אדירים להשגת אחדות בקרב הפלסטינים באמצעות תהליך פיוס מקיף המבוסס על אמון, לא רק מטעמים פוליטיים וביטחוניים, אלא בשל הצורך להקל הומניטרית על האזרחים בעזה, שתנאי חייהם הפכו בלתי אנושיים, והם למעלה ממיליון וחצי אזרחים – מציאות שגם מצפונה האנושי של מצרים לא יכול היה לעמוד בה. יתר על כן, פיוס כזה מעניק תקווה לאזרחים חפים מפשע לחיים טובים יותר וסולל את הדרך לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. לתמיכתכם ולתמיכתה של הקהילה הבינלאומית במאמצינו בנושא זה חשיבות עליונה. ההישג של שלום צודק וכולל יסייע ללא ספק להתעמת עם התופעה המסוכנת ביותר באזורנו, ואפילו בעולם כולו, הטרור. לעולם לא נשכח שידי הטרור היו ידי הרשע שרצחו את הנשיא סאדאת. מצרים עומדת כעת בפני מלחמה עזה בטרור ואין לי ספק כי ארצי תצליח להביסו ולצאת מהמאבק הזה מחוזקת אף יותר. כולנו בקהילה הבינלאומית נמצאים באותו הצד בקרב הזה ועל כל העולם החופשי לעמוד יחד כדי להיאבק יחד באיום הזה. מצרים נחושה לנצל את ההזדמנות הנוכחית לחדש את שיחות השלום כדי להגיע להסכם שלום אמין ומקיף, בייחוד לאור מחויבות הנשיא טראמפ וממשלו לקדם את התהליך".

מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם אמר: "בהיסטוריה הקצרה של הנס שאנו מכנים מדינת ישראל, יש רגעי מפנה שאחריהם דבר לא ישוב לקדמותו ויהיה כפי שהיה. החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר היא רגע כזה. ביקורו של סאדאת הוא רגע כזה, שנחרת בזיכרון ובליבם של כל הישראלים. אנואר סאדאת ומנחם בגין שני מנהיגים אמיצים, שינו את המציאות הגיאופוליטית במזרח התיכון לנצח. והוכיחו איך סכסוך הופך לשיתוף פעולה, ועוינות לרצון טוב. ולבני משפחת סאדאת שלוחים רגשותינו ואיחולינו החמים, עם ישראל ינצור את זכרו ולעולם לא ישכח את מעשיו ואומץ ליבו."

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: