מבזקים

מדענים צופים עליה ניכרת ברעידות האדמה שיתרחשו בשנת 2018

תוכן עניינים

בשנת 2018 יתרחשו כ-30 רעידות אדמה בדרגה 7 ומעלה, לעומת כ-15 רעידות שהיו השנה. כך צופים מדענים העוקבים אחרי השינוי במהירות הסיבוב של כדור הארץ סביב צירו

גבריאל ודררו | ב' בכסלו תשע"ח | 20 בנובמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

בעקבות שינוי במהירות סיבוב כדור הארץ, מדענים צופים כי בשנת 2018 תהיה עלייה בכמות רעידות האדמה בעולם. מדובר בהאטה במהירות של כמה אלפיות שנייה מידי פעם, שאינה מורגשת על ידי בני האדם, אך משפיעה על הלוחות הטקטוניים, דבר הגורם לרעידות אדמה חזקות.

צילום AP
צילום AP

תזכורת לרעידות שגרמו למותם של אלפי בני אדם: רעידת אדמה בהאיטי, מדינה שלא הכינה עצמה לרעידות, בעוצמה 7.0 בשנת 2010 גרמה למותם של יותר מ-100 אלף בני אדם. ביפן, רעידה בעוצמה 9.0, שהאנרגיה שלה היא פי 1,000 מרעידה בעוצמה 7.0, גרמה בשנת 2011 למותם של 18,000 בני אדם בלבד.

במחקר שפורסם במגזין המדעי Geophysical Research Letters קבעו רוג'ר בילהאם מאוניברסיטת קולורדו ורבקה בנדיק מאוניברסיטת מונטנה, כי העלייה במספר הרעידות תתרחש בגלל ההאטה המואצת בארבע השנים האחרונות. החוקרים הגיעו להערכה זו לאחר שבדקו את כל רעידות האדמה מאז שנת 1900 שהגיעו לעוצמה של 7.0 בסולם ריכטר. הם גילו כי כל כ-32 שנה ישנה עלייה במספר הרעידות. בנוסף הם מצאו קשר בין שיאי הרעידות לבין ההאטה של כדור הארץ שמתגברת בתקופה של חמש שנים לפני שיא של רעידות.

צילום: AP
צילום: AP

"זה אולי נראה מטריף", אמר בנדיק למגזין Science. "אבל עם קצת חישובים זה לא נראה כל כך הזוי. ידוע שסיבוב כדור הארץ הוא תופעה מחזורית הנמשכת כמה עשרות שנים, שבהן כדור הארץ מאט את מהירותו ולאחר מכן היא מואצת. גם שינויים כמו אל-ניניו יכולים להשפיע על מהירות הסיבוב. אבל שינוי שיגרום עלייה כל כך משמעותית במספר הרעידות החזקות מחייב בדיקה של השכבות העמוקות של כדור הארץ, החל מהליבה במרכזו".

למרות שבילהאם ובנדיק אינם יודעים בוודאות, הם מאמינים כי מידי פעם החלק הנוזלי, הנמצא מתחת לקרום כדור הארץ, "נדבק" אליו קצת יותר מהרגיל. מצב זה משנה את הזרימה של הליבה הנוזלית, והדבר משפיע גם על השדה המגנטי של כדור הארץ ובהמשך על מהירות סיבוב כדור הארץ על צירו.

בילהאם אינו יכול לדעת בוודאות היכן יתרחשו הרעידות החזקות. רובן מתרחשות במקומות בהן אין להם השפעה על חיי אדם. אבל רעשי האדמה במרכזים מאוכלסים עלולות לגרום נזק עצום.

 

רעידת אדמה וצונאמי ביפן 2011

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: