מבזקים

נשיא המדינה סייר היום בטולדו וביקר בבית הכנסת העתיק הגדול שבעיר

תוכן עניינים

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה, סיירו היום בעיר טולדו. הנשיא נפגש עם נשיא המחוז Emiliano Garcia – Page וראשת העיר Milagros Tolón Jaime. בביקורו סייר הנשיא בבית הכנסת העתיק הגדול שבעיר

שלום שי גיחז | י"ט חשון תשע"ח | 8 בנובמבר 2017 | מערכת ישראל ניוז

העיר טולדו שנקראת גם 'ירושלים דה ספרד' בזכות היסטוריה יהודית מפוארת, הוכרזה בשנות השמונים כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו. ברובע היהודי של העיר פעלו לאורך ההיסטוריה הוגי דעות, משוררים, רבנים וראשי קהילה יהודית והפכו את העיר למרכז יהודי יוצא דופן עד לשנת קנ"א, 1391, בפרעות שבהן גורשו ונרצחו רבים מבני הקהילה ולמעשה הביאו לסופו של תור הזהב של העיר.

צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ

הנשיא ביקר בבית הכנסת העתיק "אל טרנסיטו", השוכן ברובע היהודי המכונה בספרדית ב"חודריה". בית הכנסת הוקם ביוזמת שמואל בן מאיר הלוי אבולעפיה, ונחנך בשנת 1357. אבולעפיה היה יועצו של המלך פדרו מקסטיליה, אך הגזירות של 1391 לא פסחו עליו והוא הוצא להורג. לאחר גירוש יהודי ספרד עבר המבנה גלגולים רבים במסגרתם אף הוקם בו בית תפילה נוצרי. החל משנות השבעים המוקדמות פועל בית הכנסת כמוזיאון לאומי לאומנות יהודית-ספרדית תחת חסותן של רשויות ספרד. בית הכנסת מעוטר בכתובות בעברית וערבית, עיטורי צמחים, ערבסקות, מוטיבים גאומטריים, ואף דברי תהילה למלך פדרו וסמל קסטיליה חרות באבן.

צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ

לאחר הסיור חתם הנשיא בספר האורחים של בית הכנסת ואמר שההיסטוריה היהודית שזורה בספרד והתפעל מהמבנה המרשים וסיפורו המספר את קורותיה של קהילה פורה ותוססת שסופה מר. בשעות אחר הצהריים יעשה הנשיא את דרכו חזרה לישראל.

צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: