מבזקים

מלחמת יום הכיפורים: חלק שני

תוכן עניינים

בעיצומה של ישיבת הממשלה נשמעת אזעקה ברחבי הארץ. מלחמת יום הכיפורים יצאה לדרך.

בתזמון מדוייק יוצאים עשרות מטוסים מצרים לתקיפה על מחנות ותשתיות של צה"ל בסיני וזאת בסיוע של למעלה מ-1500תותחים שממטירים אש תופת לאורך כל החזית.

עשרות אלפי חיילים מצריים חוצים את התעלה באמצעות סירות ו-5גשרים שמוקמים על התעלה. המטוסים תוקפים את כל המחנות הישראלים ואת המוצבים הקדמיים של פיקוד הדרום. המודיעין וחיל האוויר באום-חשיבה וגם בשארם א-שייח'. מולם ישב כח דליל של 450 חיילים שאיישו את המוצבים בקו בר-לב, מגובים במספר טנקים.

גיוס המילואים נמשך במלא המרץ ומאות טנקים החלו לזרום לעבר התעלה ממחנות צה"ל: בבאר שבע, חסה, רפיח, שיבטה, קציעות וצאלים כשרבים מהם עושים דרכם על שרשראות מרחק של למעלה מ-200ק"מ.

בחזית הצפון שוטפים הסורים את רמת הגולן ומשתלטים על מרבית השטח. מוצב החרמון החשוב שבמוצבים נכבש על ידי כח קומנדו סורי מוטס, שמשתלט על ציוד מודיעיני מתוחכם ביותר שהוצב בחרמון שכונה ובצדק 'העיניים של המדינה'. כל הישובים האזרחיים ברמת הגולן מפונים. הגשרים שעל הירדן ממולכדים ומוכנים לפיצוץ כדי למנוע זליגה סורית לעמק הירדן. חיל האוויר תוקף בכל הכח את סוללות הנ"מ בשתי החזיתות ללא הצלחה, עם אבדות כבדות מאוד במטוסים וטייסים.

בצפון נהרג מחט 188 יחד עם חלק ממפקדי החטיבה והסורים כבר משוטטים על גדרות מחנה נפאח.

בדרום המצרים מעבירים לעבר שטחנו עשרות אלפי חיילים וטנקים רבים, חוליות נ"ט מצריות עושות שמות בשריון הישראלי. כעבור יממה משתלטים המצרים על רצועה בעומק 3-8 ק"מ במזרח התעלה ומשתלטים על כל קו בר-לב, תוך שהם כובשים ומכתרים את מרבית המוצבים וגורמים להרוגים, פצועים ושבויים רבים בקרב אנשי המוצבים.

שליש מכח השריון באיזור התעלה נפגע. אוגדות המילואים בפיקודם של האלופים אריאל שרון ואברהם אדן (ברן) מתחילות להגיע לחזית והכח הישראלי מונה כבר 3 אוגדות ועוד אוגדה מאולתרת. סה"כ 15 חטיבות 9 מהן משוריינות ו-2צנחנים ו-4 ממוכנות. אלוף הפיקוד, שמואל גונן הוא אלוף צעיר שמכהן תקופה קצרה בתפקידו. מה שיקשה עליו לשלוט במפקדי האוגדות הבכירים ממנו בוותק ובניסיון.

בתאריך 8/10 עוד בטרם מתארגנים הכוחות כראוי וללא הכנה מספקת ותכנון מדוייק, יוצא צה"ל למתקפת נגד כדי להדוף את המצרים. המתקפה נכשלה לחלוטין תוך אבדות קשות מאוד לצה"ל. צה"ל נוטש את הקו הראשון. נסוג מעט ומייצב קו הגנה שני על ציר חת"מ כ-11ק"מ מהתעלה. בהמשך נהרג מפקד האוגדה (252) האלוף אברהם מנדלר מפגיעה ישרה של פגז בנגמ"ש שבו שהה והוחלף על ידי האלוף קלמן מגן שפיקד על כח אוגדתי מוקטן ומאולתר.

בישיבת הממשלה משדר שר הביטחון פסימיות ואומר שאנו עלולים לאבד את 'הבית השלישי'.

לאחר הכישלון של צה"ל במתקפת נגד, נמשכו חילופי המהלומות כשצה"ל מחכה לטעות הראשונה שיעשו המצרים, כדי שתפתח הדרך לצלוח את התעלה. והטעות הזו אכן מגיעה בתאריך 13/10 כשהמודיעין מיירט תשדורת שמרמזת על כוונה מצרית להעביר את יתרת הכוחות המשוריינים המצרים לשטחנו כדי לפרוץ קדימה, מה שישאיר כח מצרי קטנטן בשטח מצרים צה"ל אורב לכח השריון המצרי שייבצע את המהלך שישנה את פני המלחמה לטובתנו.

המשך בחלק שלישי

 

מאת: אלי ששון
מאת: אלי ששון

 

 

 

 

 

 

אנדרטה מצרית לצליחת התעלה
אנדרטה מצרית לצליחת התעלה
בלימה סמוך לתעלת נ"ט הישראלית
בלימה סמוך לתעלת נ"ט הישראלית
הלחימה בסיני
הלחימה בסיני
העליה לכיבוש החרמון
העליה לכיבוש החרמון
הצבא המצרי בסיני
הצבא המצרי בסיני
טנקים ברמת הגולן
טנקים ברמת הגולן
הקרב בחווה הסינית
הקרב בחווה הסינית

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: