מבזקים

חשש באירופה: גל חום קטלני שמתקרב לאזור יסכן חיי אדם

תוכן עניינים

לא רק בישראל קיץ חם במיוחד. באירופה חוששים שהחום יגרום להרוגים רבים. מומחי מזג אוויר מזהירים כי גל חום מסוכן בשם "לוציפר" שמתקרב לאזור מציב בסיכון חיי אדם רבים במספר מדינות – ובראשן איטליה, שוויץ, קרואטיה ופולין. גם בצרפת וספרד קיים חשש מקורבנות רבים. עד כה נרשמו לפחות שלושה מקרי מוות באירופה כתוצאה מגלי החום ועשרות פונו לבתי חולים בעקבות מכות שמש.

אזהרות חמורות פורסמו במספר מוקדים ביבשת, וקיים חשש למקרי מוות רבים בעקבות גל החום שזכה לשם "לוציפר". מומחים מזהירים: עד סוף המאה, ימותו 150 איש ביבשת כל שנה באסונות אקלים.

מ'טאואלארם', גוף משותף פאן-אירופי המורכב מעשרות שירותי חיזוי ארציים, הזהירו: "קיים חשש לנזקים רבים ולתאונות, והדבר עשוי לסכן חיי אדם רבים". בצלב האדום הזהירו: "עליית הטמפרטורות לתקופה ממושכת היא מסוכנת במיוחד עבור אנשים שסובלים מבעיות בריאות, כגון מחלות לב, לחץ דם גבוה ואסטמה. גם ילדים קטנים וזקנים נמצאים בסיכון".

נזקים רבים צפויים לחקלאות, לבהמות ולמקורות מים. האזהרות החמורות, "קוד אדום" חוזות "תופעות מטאורולוגיות חמורות ואינטנסיביות". בשלב זה מדובר במספר אזורים בשווייץ, קרואטיה, פולין ו-26 ערים באילת – בהן ונציה ורומא. "אזהרות כתומות", המעידות על תנאי מזג אוויר קשים שמתקרבים, פורסמו בספרד, דרום צרפת ויוון: גם ישראל עשויה להיכלל באזהרות החמורות הבאות.

מומחים צופים כי עד סוף המאה יהיה זינוק במספר ההרוגים. באזורים באירופה, הטמפרטורות חצו את רף 40 המעלות ומזג האוויר החמור צפוי להימשך גם בשבועות הקרובים. שריפות יער פרצו בכמה מוקדים בבלקנים, ואלבניה ביקשה מהאיחוד האירופי עזרה. לאחרונה גם ישראל נרתמה למאמצי הכיבוי של שריפות הענק שפרצו במונטנגרו.

בוב וורד, מנהל תקשורת ומדינות במכון המחקר גרנטהאם, אמר לסקיי ניוז: "הסכם פריז הוא הסיכוי הכי טוב שלנו לטפל בפליטת גזי החממה, שמשפיעים על האקלים. אנחנו חוששים מתרחיש 'דונלד טראמפ', בו אנחנו פשוט מוותרים".

מחקר שפורסם מזהיר כי עד סוף המאה ימותו כ-150 אלף איש בכל שנה מגלי החום, ההצפות והשריפות באירופה: המומחים צופים כי אם פליטת גזי החממה לא תופחת, יתרחשו אסונות טבע כבדים בכל היבשת. אם כיום תים בממוצע כ-3,000 איש באירופה מאירועי מזג אוויר שונים, הנתון הצפוי עבור השנים 2071-2100 הוא כ-152 אלף איש, בעיקר בעקבות שינויי האקלים הצפויים.

ממשל טראמפ הודיע אמש (שישי) לאו"ם על הנסיגה הרשמית של ארצות הברית מהסכם האקלים הבינלאומי המכונה "הסכם פריז". אמנם הצהרה זו תוכל להיכנס לתוקף רק ב-2019, אך במחלקת המדינה הגדירו אותה "מסר חריף". ההודעה שהעבירה מחלקת המדינה לאו"ם לא מהווה את תחילת תהליך הנסיגה מההסכם הוולונטרי באופן רשמי. מחלקת המדינה עצמה הגדירה זאת כ"מסר חריף" לעולם, שמגיע בעקבות החלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחודש יוני.

 

מאת: גבריאל ודררו

 

צילום: AP
צילום: AP
צילום: AP
צילום: AP
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: